Op 28 februari 2015 reed de eerste trein door de spoortunnel in Delft. Jarenlang werkte het projectteam van Ad Broeders toe naar dit moment. Ze startte met het civiele werk, en eindigden met de kabels, de beveiligings- en ICTsystemen en de software daarvoor. Wat leerde ze van de laatste fase van het project? En wat kunnen andere projecten hiermee? Ad Broeders vroeg Neerlands diep de ICT-& Systeemintegratie onder de loep te nemen, en de aanpak te laten spiegelen door vakcollega’s uit andere projecten.
Eén van de conclusies uit de evaluatie is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met ‘van rechts naar links te denken en te plannen’. Ad Broeders: “Dat klinkt cryptisch, maar begin met denken vanuit assetmanagement en vanuit de verkeersleiding. Op die manier kijk je niet alleen naar de techniek; het dwingt je ook naar de procedures te kijken. Het project is pas een succes als het ook door de beheerder – in ons geval ProRail – in het dagelijkse opereren van het bedrijf kan worden opgenomen. Door vanuit dit perspectief ‘ICT & Systeemintegratie’ aan te vliegen, zijn we zeer vroeg gaan testen. Door al onze stakeholders erbij te betrekken, lukte het om Spoorzone Delft in één keer in gebruik te nemen.
Eèn van de andere lessen bleek een goed team te zijn. Vakinhoudelijke experts die echt weten waar ze het over hebben, én elkaar weten te vinden en samen te werken. Ad Broeders: “Een goed recept is nog geen topgerecht. Door onze lessen te delen, kunnen we bijdragen de inzichten hierover te vergroten. Maar elk project is uniek. Het zit ‘m vooral in de mensen. Een goed team met experts dat kan samenwerken, dat is de basisvoorwaarde. Net zoals in een restaurant is het uiteindelijk heel bepalend welke chef met het recept aan de slag gaat en wat voor gerecht hij er samen met zijn team van weet te bereiden.“
Uit de spiegelsessies zijn negen lessons learned gekomen. Deze lessen zijn verwoord in de ‘Evaluatie Stations- en tunnelinstallaties (systeemintegratie / ICT) Spoorzone Delft’. De lessen worden inmiddels door het team van Spoorzone Delft voor de tweede fase van het project gebruikt. Lees en download hier de evaluatie.