René Buck, directeur Buck Consultants International: ‘De Dokwerkers behoort tot de vakliteratuur’

  • 06 november 2014
  • Jenny Kamstra

Na achttien jaar plannenmakerij en bestuurlijke verwikkelingen namen vier overheden in 2012 een voorkeursbesluit voor de aanleg van het Zuidasdok. Het boek ‘De Dokwerkers’ – met steun van Neerlands diep gepubliceerd – beschrijft dit proces van binnenuit. De auteurs en Neerlands diep organiseren bij de officiële presentatie van het boek op maandag 10 november een debat waar jij nog bij kunt zijn! Na afloop ontvang je dan een exemplaar van ‘De Dokwerkers’. ‘Een buitenkansje’, vindt René Buck, die als adviseur actief was op de Zuidas. ‘Het boek is een aanrader.’

13089032520Amsterdam_0000

Wat heb jij met de Zuidas?

‘Mijn bureau is in de loop van de jaren op verschillende manieren betrokken bij de ontwikkelingen in Amsterdam Zuid. Tien jaar geleden vroeg ING Real Estate ons al om onderzoek te doen. “Kan de Zuidas een Europese toplocatie worden?”, was de centrale vraagstelling. We hebben later het projectbureau Zuidas geadviseerd bij het werven van bedrijven voor het gebied. Daarnaast kwam en komt het project regelmatig aan de orde op vastgoedcongressen die ik voorzit. Niet vreemd, want de Zuidas is uniek in Nederland: zowel wanneer je kijkt naar de mogelijkheden van het gebied als wanneer je de voorgeschiedenis in acht neemt. Ik zit twintig jaar in dit vak en zolang wordt er ook al gediscussieerd over de Zuidas. Ik was dan ook nieuwsgierig toen ik “De Dokwerkers” onder ogen kreeg.’

Wat vond je ervan?

‘Ik heb het boek met interesse en plezier gelezen. Er was veel dat ik herkende. Dit project heeft pieken en dalen gekend. Het enthousiasme in de periode van 2005 tot 2007, toen overheden en markt een publiek-private onderneming wilden opzetten om het Zuidasdok te ontwikkelen. De teleurstelling hierna toen de risico’s toch te groot bleken en de vastgoedcrisis definitief roet in het eten gooide… Het mooie is dat “De Dokwerkers” is geschreven door drie insiders, die jarenlang dagelijks vele uren aan het project hebben gewerkt. Daardoor biedt het boek een uniek kijkje in de keuken. Hierop wilde ik graag andere mensen attenderen. Vandaar dat ik in september mijn column in het blad Vastgoedmarkt aan het boek heb gewijd.’

Heeft het boek je ondanks de herkenning nog iets geleerd?

‘Ik wist dat de Zuidas in veel opzichten een complex project is: bestuurlijk, qua financiering… Maar wat het boek vertelt over de technische oplossingen voor het Zuidasdok was grotendeels nieuw voor mij. Ik ben van huis uit sociaal geograaf en planoloog, geen man van de techniek. Door ‘De Dokwerkers’ is de technische complexiteit van het project meer gaan leven. Ook het bestuurlijke verhaal was geen gesneden koek voor mij. De hoofdlijnen kende en herkende ik. Maar sommige discussiepunten die in de loop van de tijd hebben gespeeld, waren nieuw voor mij. Het is goed merkbaar dat de auteurs een zo objectief mogelijk boek hebben proberen te schrijven. Door veel gebruik te maken van documenten en betrokkenen van allerlei organisaties te interviewen, is dit ook gelukt.’

Wat mis je in ‘De Dokwerkers’?

‘Ik vind sommige onderwerpen wat onderbelicht. Bijvoorbeeld de ergernis op de ministeries over de veronderstelde Amsterdamse arrogantie. De stad dacht een tijdje dat ze het Zuidasdok alleen wel kon financieren, wist het in Haagse ogen altijd beter. “Doe het maar zelf dan”, was op een zeker moment de reactie op de ministeries. Andersom was ‘Den Haag’ vanuit de hoofdstad gezien een veelkoppig monster. De departementen spraken lang niet altijd met één mond. Een oorzaak van de onderlinge irritaties was een gebrek aan chemie tussen verschillende hoofdrolspelers bij het Zuidasdok. Dat komt niet zo duidelijk naar voren in het boek. Een wat uitgebreidere vooruitblik op de toekomst van Zuidas en dok had ik ook interessant gevonden. Het project is immers pas halverwege. Dit zijn trouwens slechts kanttekeningen bij een boeiend en goedgeschreven boek.’

Voor wie is het boek interessant?

‘Vooral voor mensen die bezig zijn met grote ruimtelijke investeringsprojecten is het verplichte kost. Maar iedere projectmanager bij de overheid, NS, een adviesbureau of uit de vastgoedsector kan hier wel iets van opsteken. Als professional moet je je vakliteratuur bijhouden, vind ik. “De Dokwerkers” hoort daar gewoon bij. Natuurlijk is het verbreden van een weg of het transformeren van een woonwijk andere koek dan het ontwikkelen van de Zuidas. Maar ook jij kunt te maken krijgen met belangentegenstellingen en andere verwikkelingen die het boek schetst. Het zou me ook niet verbazen als “De Dokwerkers” zijn weg zou vinden naar de universiteiten. Voor studenten planologie is het bijvoorbeeld zeker interessant om te lezen wat er allemaal speelt bij zo’n groot project.’

Locatie en tijden debat

Maandag 10 november van 15.00 uur tot 17.30 uur in het auditorium op de begane grond van het WTC Amsterdam.

Deelnemers

– voormalig wethouder van Amsterdam Duco Stadig, gedurende twaalf jaar betrokken bij de Zuidas.
– Jaap Korf van Rabobank, hoofdrolspeler bij de beoogde publiek-private samenwerking voor het dok.
Richard Jorissen, de projectdirecteur die het Zuidasdok begeleidde naar de voorkeursbeslissing van 2012.

We zijn natuurlijk ook benieuwd naar jouw inbreng!

Inschrijven

Meld je aan via info@neerlandsdiep.nl en verzeker je van een van de laatste plaatsen!

Meer weten

Lees hier meer over de bijeenkomst of neem contact op met Guus Pieters via guus@neerlandsdiep.nl of 06-52 46 16 89.

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer