Kennis uit het verleden voor nu: terug naar de boortijd met Joost Joustra

  • 21 oktober 2014
  • Manon Raats

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn al lang uitgezwermd naar andere projecten. De boormachines Molly, Gravin, Noortje en Victoria hebben hun werk gedaan. Ruw wordt verfijnd. Het beton van de tunnels wordt steeds meer aangekleed met spoor, perrons, roltrappen, veiligheidssystemen, ICT- en telecomvoorzieningen en alles wat nodig is om de metrostellen te kunnen laten rijden.

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Vijf jaar Amsterdamse tunnelboorervaring

We gaan terug naar de boortijd met Joost Joustra, die vijf jaar projectleider boren bij de NZL was. Op noordzuidlijnkennis.net vertelt hij over toen. Wat had hij met de wijsheid van nu anders gedaan, hoe kijkt hij aan tegen risico’s in zijn vakgebied en welke lessen past hij toe in zijn nieuwe tunnelproject? Je leest het in een uitgebreid interview, dat eind september verscheen op noordzuidlijnkennis.net als tweede in de serie interviews waarin oud-projectmedewerkers hun ervaringen delen.

Nu aan de slag in Den Haag

Joost werkt nu in Den Haag aan de voorbereidingen voor de tunnel van project Rotterdamsebaan, de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de Haagse centrumring. Het projectteam, dat met de concurrentiegerichte dialoog midden in de aanbestedingsfase zit, staat onder leiding van Paul Janssen. Ook hij is – toen contractmanager – een Noord/Zuidlijner.

Wat neem je mee?

In het interview  gaat Joost in op de vraag welke zaken hij anders zou hebben aangepakt, wat hij op boorwerkgebied meeneemt naar zijn nieuwe project, en of de lessen uit zijn NZL-tijd een-op-een toe te passen zijn op de Haagse tunnel. Een van zijn belangrijkste constateringen luidt: ‘Als je zonder verzakkingen dwars door Amsterdam kunt boren, dan kan dat overal in stedelijk gebied.’

Meer informatie

In het interview diept Joost de lessen uit aan de hand van voorbeelden, en hij vat ze samen in elf do’s en don’ts voor tunnelboorprojecten. Onderaan het artikel vind je ook een link naar het artikel over de Schreudersprijs waarmee de boortunnel van de Noord/Zuidlijn bekroond werd in 2013.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Gaan voor Duurzaam – A16 Rotterdam

Voor de vijfde en tevens laatste aflevering in de reeks gingen we op bezoek bij de A16 Rotterdam van Rijkswaterstaat en de combinatie De Groene Boog. Een duurzame tunnel onder een druk bezocht stadsbos, een flinke uitdaging. Wij spraken Stefan van der Voorn, contractmanager van Rijkswaterstaat en Harbert van der Wildt van De Groene Boog. 

lees meer
  • Nieuws
  • Nd Topics over gedeeld opdrachtgeverschap – ‘Het netwerk verschuift voortdurend’

Projecten die te maken hebben met één opdrachtgever behoren steeds meer tot het verleden.Hoe kun je succesvol opereren in zo’n dynamische omgeving? Tijdens de Nd Topics op dinsdag 27 november blijkt dat hier nog onontgonnen mogelijkheden zijn.

lees meer
  • Nieuws
  • Projectmanagement: een vak in beweging

Neerlands diep wil actief en verfrissend bijdragen aan betere resultaten in publieke bouw- en infraprojecten. Sinds 1 januari 2018 is Alex Vermeulen directeur. Na bijna een jaar in functie deelt hij zijn reflecties en de visie van Neerlands diep op het vak van projectmanagement.

lees meer