Kennis uit het verleden voor nu: terug naar de boortijd met Joost Joustra

  • 21 oktober 2014
  • Manon Raats

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn al lang uitgezwermd naar andere projecten. De boormachines Molly, Gravin, Noortje en Victoria hebben hun werk gedaan. Ruw wordt verfijnd. Het beton van de tunnels wordt steeds meer aangekleed met spoor, perrons, roltrappen, veiligheidssystemen, ICT- en telecomvoorzieningen en alles wat nodig is om de metrostellen te kunnen laten rijden.

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Vijf jaar Amsterdamse tunnelboorervaring

We gaan terug naar de boortijd met Joost Joustra, die vijf jaar projectleider boren bij de NZL was. Op noordzuidlijnkennis.net vertelt hij over toen. Wat had hij met de wijsheid van nu anders gedaan, hoe kijkt hij aan tegen risico’s in zijn vakgebied en welke lessen past hij toe in zijn nieuwe tunnelproject? Je leest het in een uitgebreid interview, dat eind september verscheen op noordzuidlijnkennis.net als tweede in de serie interviews waarin oud-projectmedewerkers hun ervaringen delen.

Nu aan de slag in Den Haag

Joost werkt nu in Den Haag aan de voorbereidingen voor de tunnel van project Rotterdamsebaan, de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de Haagse centrumring. Het projectteam, dat met de concurrentiegerichte dialoog midden in de aanbestedingsfase zit, staat onder leiding van Paul Janssen. Ook hij is – toen contractmanager – een Noord/Zuidlijner.

Wat neem je mee?

In het interview  gaat Joost in op de vraag welke zaken hij anders zou hebben aangepakt, wat hij op boorwerkgebied meeneemt naar zijn nieuwe project, en of de lessen uit zijn NZL-tijd een-op-een toe te passen zijn op de Haagse tunnel. Een van zijn belangrijkste constateringen luidt: ‘Als je zonder verzakkingen dwars door Amsterdam kunt boren, dan kan dat overal in stedelijk gebied.’

Meer informatie

In het interview diept Joost de lessen uit aan de hand van voorbeelden, en hij vat ze samen in elf do’s en don’ts voor tunnelboorprojecten. Onderaan het artikel vind je ook een link naar het artikel over de Schreudersprijs waarmee de boortunnel van de Noord/Zuidlijn bekroond werd in 2013.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Framing van het spoor – vanuit het perspectief van Hans de Bruijn

Begin februari schreef hoogleraar Hans de Bruijn een krachtige column over framing van het spoor, hij analyseerde een bijdrage van ProRail directeur Pier Eringa bij de talkshow van Eva Jinek. Lees hier zijn analyse en bekijk het fragment van Jinek. Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde en docent in Nd Kern.

lees meer
  • Nieuws
  • Nd teams 2019 In het perspectief van de opgave

Deelnemers aan Nd Teams 2019 vallen op donderdag 31 januari van de ene verbazing in de andere. De hele dag staat in het teken van een bijzondere escape beleving, waarin het uiterste wordt gevraagd van de teamgeest, creativiteit en denkkracht van de teams. Nd Teams is het jaarlijkse teamevent van Neerlands diep waar projectmanagementteams samen naar toe gaan.

lees meer
  • Nieuws
  • Gaan voor Duurzaam – Compilatie

In vijf afleveringen gingen we op bezoek bij verschillende projecten om te bekijken hoe zij duurzaamheid een prominente plek in hun project hebben gegeven. In de compilatieaflevering zetten we de hoogtepunten op een rij en geven zo in een vogelvlucht inzicht in de geleerde lessen.

lees meer