Kennis uit het verleden voor nu: terug naar de boortijd met Joost Joustra

  • 21 oktober 2014
  • Manon Raats

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn al lang uitgezwermd naar andere projecten. De boormachines Molly, Gravin, Noortje en Victoria hebben hun werk gedaan. Ruw wordt verfijnd. Het beton van de tunnels wordt steeds meer aangekleed met spoor, perrons, roltrappen, veiligheidssystemen, ICT- en telecomvoorzieningen en alles wat nodig is om de metrostellen te kunnen laten rijden.

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Vijf jaar Amsterdamse tunnelboorervaring

We gaan terug naar de boortijd met Joost Joustra, die vijf jaar projectleider boren bij de NZL was. Op noordzuidlijnkennis.net vertelt hij over toen. Wat had hij met de wijsheid van nu anders gedaan, hoe kijkt hij aan tegen risico’s in zijn vakgebied en welke lessen past hij toe in zijn nieuwe tunnelproject? Je leest het in een uitgebreid interview, dat eind september verscheen op noordzuidlijnkennis.net als tweede in de serie interviews waarin oud-projectmedewerkers hun ervaringen delen.

Nu aan de slag in Den Haag

Joost werkt nu in Den Haag aan de voorbereidingen voor de tunnel van project Rotterdamsebaan, de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de Haagse centrumring. Het projectteam, dat met de concurrentiegerichte dialoog midden in de aanbestedingsfase zit, staat onder leiding van Paul Janssen. Ook hij is – toen contractmanager – een Noord/Zuidlijner.

Wat neem je mee?

In het interview  gaat Joost in op de vraag welke zaken hij anders zou hebben aangepakt, wat hij op boorwerkgebied meeneemt naar zijn nieuwe project, en of de lessen uit zijn NZL-tijd een-op-een toe te passen zijn op de Haagse tunnel. Een van zijn belangrijkste constateringen luidt: ‘Als je zonder verzakkingen dwars door Amsterdam kunt boren, dan kan dat overal in stedelijk gebied.’

Meer informatie

In het interview diept Joost de lessen uit aan de hand van voorbeelden, en hij vat ze samen in elf do’s en don’ts voor tunnelboorprojecten. Onderaan het artikel vind je ook een link naar het artikel over de Schreudersprijs waarmee de boortunnel van de Noord/Zuidlijn bekroond werd in 2013.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • De kracht van verhalen bij cultuurverandering: Hans Ruijter over zijn proefschrift Resilient Partnership.

Hans Ruijter trad eind 2012 aan als projectdirecteur bij project SAA. In 2015 begon hij, naast zijn werk als projectdirecteur, aan een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit. Het resulteerde in een proefschrift over Resilient Partnership (in het Nederlands Dienend Opdrachtgeverschap) dat hij dit voorjaar met glans verdedigde. Een gesprek over het belang van een goede samenwerking, de kracht van verhalen en buiten je eigen comfort zone durven gaan.

lees meer
  • Nieuws
  • Team van RVB over de Nd Duurzaamheidschallenge: ‘Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden’

Tien verbeterteams gingen eind januari de Nd Duurzaamheidschallenge aan. Het doel: bestendige oplossingen bedenken voor meer duurzaamheid in het eigen project en signaleren tegen welke belemmeringen je daarbij aanloopt. De eindresultaten presenteren de teams op dinsdag 25 juni. Het verbeterteam van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) geeft een inkijkje in de ervaringen tot nu toe.

lees meer
  • Nieuws
  • Nd Topics over de impact van data op projectmanagement ‘Omarm technologie, maar wordt het niet’

Schurend, relativerend, inspirerend en spraakmakend: de Nd Topics op dinsdag 16 april over de impact van data op projectmanagement is dit en meer. Aan het woord futurist Tony Bosma en twee voorbeelden uit de praktijk van Tennet en het Rijksvastgoedbedrijf.

lees meer