Kennis uit het verleden voor nu: terug naar de boortijd met Joost Joustra

  • 21 oktober 2014
  • Manon Raats

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn al lang uitgezwermd naar andere projecten. De boormachines Molly, Gravin, Noortje en Victoria hebben hun werk gedaan. Ruw wordt verfijnd. Het beton van de tunnels wordt steeds meer aangekleed met spoor, perrons, roltrappen, veiligheidssystemen, ICT- en telecomvoorzieningen en alles wat nodig is om de metrostellen te kunnen laten rijden.

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Vijf jaar Amsterdamse tunnelboorervaring

We gaan terug naar de boortijd met Joost Joustra, die vijf jaar projectleider boren bij de NZL was. Op noordzuidlijnkennis.net vertelt hij over toen. Wat had hij met de wijsheid van nu anders gedaan, hoe kijkt hij aan tegen risico’s in zijn vakgebied en welke lessen past hij toe in zijn nieuwe tunnelproject? Je leest het in een uitgebreid interview, dat eind september verscheen op noordzuidlijnkennis.net als tweede in de serie interviews waarin oud-projectmedewerkers hun ervaringen delen.

Nu aan de slag in Den Haag

Joost werkt nu in Den Haag aan de voorbereidingen voor de tunnel van project Rotterdamsebaan, de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de Haagse centrumring. Het projectteam, dat met de concurrentiegerichte dialoog midden in de aanbestedingsfase zit, staat onder leiding van Paul Janssen. Ook hij is – toen contractmanager – een Noord/Zuidlijner.

Wat neem je mee?

In het interview  gaat Joost in op de vraag welke zaken hij anders zou hebben aangepakt, wat hij op boorwerkgebied meeneemt naar zijn nieuwe project, en of de lessen uit zijn NZL-tijd een-op-een toe te passen zijn op de Haagse tunnel. Een van zijn belangrijkste constateringen luidt: ‘Als je zonder verzakkingen dwars door Amsterdam kunt boren, dan kan dat overal in stedelijk gebied.’

Meer informatie

In het interview diept Joost de lessen uit aan de hand van voorbeelden, en hij vat ze samen in elf do’s en don’ts voor tunnelboorprojecten. Onderaan het artikel vind je ook een link naar het artikel over de Schreudersprijs waarmee de boortunnel van de Noord/Zuidlijn bekroond werd in 2013.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Certificaatuitreiking Nd Brug 11: ‘Verlegt je grenzen en verrijkt je vakmanschap’

Op 29 maart was het zover. In het indrukwekkende Paushuize te Utrecht werden de certificaten uitgereikt aan de deelnemers van het 11e Nd Brug programma. Het was een feestelijke bijeenkomst, waar de deelnemers konden terugblikken op een energiek en grensverleggend trainingsprogramma van Neerlands diep. Verbinding, vertrouwen, samenwerking en loslaten zijn de kernbegrippen van deze editie van Nd Brug.

lees meer
  • Nieuws
  • Duurzaamheidsprogramma’s en de projectenpraktijk – Lerend netwerk

De vervolgbijeenkomst van het lerend netwerk Duurzaamheid in projecten op 9 maart 2018, ging over de relatie tussen overkoepelende duurzaamheidsprogramma’s en de praktijk van projecten. We lieten beleidsmakers en duurzaamheidsprogrammamanagers aan het woord over waar zij aan werken. Op basis daarvan maakten we een (beeldende) vertaling van wat het verduurzamen van bouw- en infraprojecten betekent voor het vak projectmanagement.

lees meer
  • Nieuws
  • Lessen van de bediencentrale Maasbracht

In Maasbracht staat een futuristisch gebouw van waaruit Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Maas begeleidt vanaf de Belgische grens tot aan Venlo. Vanaf 1 januari 2015, zes maanden eerder dan gepland, worden er vanuit de centrale vijf sluiscomplexen bediend. In vijf korte films vertellen Frans Hendrikx en Henk van Duinen van Rijkswaterstaat hun verhaal.

lees meer