Kennis uit het verleden voor nu: terug naar de boortijd met Joost Joustra

  • 21 oktober 2014
  • Manon Raats

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn al lang uitgezwermd naar andere projecten. De boormachines Molly, Gravin, Noortje en Victoria hebben hun werk gedaan. Ruw wordt verfijnd. Het beton van de tunnels wordt steeds meer aangekleed met spoor, perrons, roltrappen, veiligheidssystemen, ICT- en telecomvoorzieningen en alles wat nodig is om de metrostellen te kunnen laten rijden.

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Joost Joustra. Foto: Frank Lodder fotografie

Vijf jaar Amsterdamse tunnelboorervaring

We gaan terug naar de boortijd met Joost Joustra, die vijf jaar projectleider boren bij de NZL was. Op noordzuidlijnkennis.net vertelt hij over toen. Wat had hij met de wijsheid van nu anders gedaan, hoe kijkt hij aan tegen risico’s in zijn vakgebied en welke lessen past hij toe in zijn nieuwe tunnelproject? Je leest het in een uitgebreid interview, dat eind september verscheen op noordzuidlijnkennis.net als tweede in de serie interviews waarin oud-projectmedewerkers hun ervaringen delen.

Nu aan de slag in Den Haag

Joost werkt nu in Den Haag aan de voorbereidingen voor de tunnel van project Rotterdamsebaan, de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de Haagse centrumring. Het projectteam, dat met de concurrentiegerichte dialoog midden in de aanbestedingsfase zit, staat onder leiding van Paul Janssen. Ook hij is – toen contractmanager – een Noord/Zuidlijner.

Wat neem je mee?

In het interview  gaat Joost in op de vraag welke zaken hij anders zou hebben aangepakt, wat hij op boorwerkgebied meeneemt naar zijn nieuwe project, en of de lessen uit zijn NZL-tijd een-op-een toe te passen zijn op de Haagse tunnel. Een van zijn belangrijkste constateringen luidt: ‘Als je zonder verzakkingen dwars door Amsterdam kunt boren, dan kan dat overal in stedelijk gebied.’

Meer informatie

In het interview diept Joost de lessen uit aan de hand van voorbeelden, en hij vat ze samen in elf do’s en don’ts voor tunnelboorprojecten. Onderaan het artikel vind je ook een link naar het artikel over de Schreudersprijs waarmee de boortunnel van de Noord/Zuidlijn bekroond werd in 2013.

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer