‘Laat de aannemer je project opnieuw framen’

  • 28 november 2014
  • Jenny Kamstra

“Hoe kan ik de markt uitdagen om het werk te realiseren met zo min mogelijk hinder voor de omgeving?” Maarten Mulder, projectmanager vanuit ProRail bij HOV in ’t Gooi, staat voor dit vraagstuk in de planuitwerkingsfase van zijn project. In samenwerking met Neerlands diep organiseerde hij een Atelier om hierover met andere projectteams te brainstormen.

HOV int gooi

Maarten Mulder is projectmanager vanuit Prorail bij HOV in ’t Gooi, voor het deel van het traject dat dwars door Hilversum loopt, parallel aan het spoor. Het project zit in de planuitwerkingsfase. Maarten: “Wij staan voor het vraagstuk hoe de markt uit te dagen het werk te realiseren met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Omdat die vraag bij meer projecten in het netwerk blijkt te leven, heb ik er samen met Nederlands diep een Atelier over georganiseerd.”
In een Atelier wisselen projectteams ervaringen en ideeën uit. In dit Atelier zijn de project- omgevings- en technisch managers van A4 Delft-Schiedam, A2 Maastricht, Rode Loper Amsterdam, Zuidelijke Rondweg Groningen en Stationsgebied Utrecht aangeschoven. Zij buigen zich een middag lang met Maartens team over de case van HOV in ’t Gooi.

Consulteren voor het contract uit

“Het Atelier heeft me een goed beeld gegeven van wat ik kan doen om de aannemer te betrekken bij het vormgeven van het beperken van de hinder voor de omgeving. Belangrijke vraag die ons werd gesteld: ‘Wat heb je ervoor over? Kunnen kaders als tijd en geld worden verruimd? Ben je bereid om bijvoorbeeld het project later op te leveren als je daardoor de aannemer meer tijd kan geven om innovatief te zijn?’ Dat is er één om goed bij stil te staan.”
“Ook deel van het vraagstuk is, dat de omgeving zorgen heeft over wat er gaat gebeuren voor hun deur tijdens de bouw. Bij het vinden van oplossingen om die hinder te minimaliseren wil ik nu juist de aannemer betrekken, maar die heb ik nog niet. We hadden gespeeld met het idee om de markt nu alvast te laten meedenken over de dilemma’s, maar ik verwachtte daar weinig van. Binnen RWS blijken daar echter positieve ervaringen mee te zijn. Zo kunnen we het verhaal naar de omgeving toch al wat meer inkleuren.”

“Laat de aannemer het project opnieuw framen”

“Ons project heeft last van een negatief imago. Een van de tips is, om de overgang naar de bouw aan te grijpen om de aannemer het project opnieuw te laten framen, of een nieuwe naam te laten bedenken. Ook zijn er al veel praktijkvoorbeelden van hoe een project leuker voor de omgeving kan worden. A2 Maastricht heeft bijvoorbeeld uitkijkpunten geplaatst en VVV-rondleidingen georganiseerd. Goede tips om mee te nemen,” besluit Maarten. “Daarbij was het waardevol voor mijn team, dat ook bestaat uit mensen van de provincie en gemeente, om in contact te komen met het netwerk van Neerlands diep.”

Ook een Atelier voor jouw project?

Heb je ook een concreet vraagstuk over bijvoorbeeld je omgevingsbenadering of aanbesteding en wil je graag advies inwinnen bij vakcollega’s die op dat vlak ervaring hebben? Een Atelier is daar een uitstekend instrument voor. Maarten Kraneveld helpt je graag verder. Je kunt Maarten bereiken via maarten@neerlandsdiep.nl. Het Atelier is beschikbaar voor alle project-, programma- en contractteams die deel uitmaken van het projectennetwerk van Neerlands diep.

 

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Certificaatuitreiking Nd Brug 11: ‘Verlegt je grenzen en verrijkt je vakmanschap’

Op 29 maart was het zover. In het indrukwekkende Paushuize te Utrecht werden de certificaten uitgereikt aan de deelnemers van het 11e Nd Brug programma. Het was een feestelijke bijeenkomst, waar de deelnemers konden terugblikken op een energiek en grensverleggend trainingsprogramma van Neerlands diep. Verbinding, vertrouwen, samenwerking en loslaten zijn de kernbegrippen van deze editie van Nd Brug.

lees meer
  • Nieuws
  • Duurzaamheidsprogramma’s en de projectenpraktijk – Lerend netwerk

De vervolgbijeenkomst van het lerend netwerk Duurzaamheid in projecten op 9 maart 2018, ging over de relatie tussen overkoepelende duurzaamheidsprogramma’s en de praktijk van projecten. We lieten beleidsmakers en duurzaamheidsprogrammamanagers aan het woord over waar zij aan werken. Op basis daarvan maakten we een (beeldende) vertaling van wat het verduurzamen van bouw- en infraprojecten betekent voor het vak projectmanagement.

lees meer
  • Nieuws
  • Lessen van de bediencentrale Maasbracht

In Maasbracht staat een futuristisch gebouw van waaruit Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Maas begeleidt vanaf de Belgische grens tot aan Venlo. Vanaf 1 januari 2015, zes maanden eerder dan gepland, worden er vanuit de centrale vijf sluiscomplexen bediend. In vijf korte films vertellen Frans Hendrikx en Henk van Duinen van Rijkswaterstaat hun verhaal.

lees meer