Leren van project Noord/Zuidlijn

  • 30 april 2014
  • Jenny Kamstra

Leren van onze fouten. Het is niet vanzelfsprekend. Onze eerste reflex na het maken van een fout is dat we om ons heen kijken – naar anderen, naar de samenloop van omstandigheden of naar het toeval. Gemaakte fouten met anderen bespreken vinden we nog lastiger. Maar ze zwart op wit laten vastleggen is voor de meesten echt een brug te ver. Toch is dit gebeurd in het net uitgekomen boekje Samenspel en Tegenspraak waarin de Noord/Zuidlijn de geleerde lessen met de buitenwereld deelt. Doe er je voordeel mee en download het hier.

Tunnel Noord/Zuidlijn waar de Paver de betonnen baan aanbrengt. Foto: Gé Dubbelman

Tunnel Noord/Zuidlijn waar de Paver de betonnen baan aanbrengt. Foto: Gé Dubbelman

Leren van je fouten was ook het thema van het Café College samen met project Noord/Zuidlijn (Dienst Metro) op 24 april organiseerde. Het mag dan niet vanzelfsprekend zijn om van onze fouten te leren, aansprekend is het blijkbaar wel. Ruim tachtig vakgenoten uit het hele land kwamen naar het informatiecentrum van de Noord/Zuidlijn. Als dank ontvingen ze een exemplaar van het boekje. Waarom deze publicatie? En kunnen andere projecten ook wat aan de lessen van de Noord/Zuidlijn hebben?

Hulpmiddel

‘Er was eens een projectmanager’, zegt Maarten Kraneveld tijdens zijn openingswoord. ‘En die zei: Als je iets vastlegt in een boekje, pretendeer je de waarheid in pacht te hebben, terwijl ik juist geïnteresseerd ben in verschillende, liefst tegengestelde invalshoeken om daar vervolgens het gesprek over te voeren. Daar leer ik van.’ Maar dat is nu ook precies wat de samenstellers volgens hem met dit boekje voor ogen hadden. ‘Een hulpmiddel om eens kritisch te reflecteren op je eigen projectpraktijk en daardoor te leren van het verleden en van elkaar.’

Uitnodiging

Volgens Hoite Detmar, directeur Omgeving & Reizigers van project Noord/Zuidlijn (Dienst Metro), moeten we Samenspel en Tegenspraak vooral zien als een uitnodiging voor een gesprek. De lessen gaan volgens hem pas leven wanneer je er met elkaar over praat. ‘De workshops hebben ervoor gezorgd dat destijds de lessen loskwamen van het papier. Met dit boekje zorgen we ervoor dat een nog grotere groep iets met die lessen kan doen. Maar dat werkt alleen wanneer ze ook nu weer loskomen en als aanleiding voor het gesprek worden gebruikt. Niet als statische waarheden.’

Handvatten

Hans Alewijnse is één van de deelnemers aan de bijeenkomst. Hij is projectmanager bij het Ingenieursbureau Den Haag. Wat vindt hij van Samenspel en Tegenspraak? Kan hij in Den Haag iets met de geleerde lessen uit Amsterdam? ‘Wat ik mooi vind, is dat de lessen niet gaan over hoe je in het vervolg beter een metrolijn kunt bouwen, maar dat ze geabstraheerd zijn tot het niveau van het proces. Daardoor zijn ze ook voor andere projecten bruikbaar. In dit boekje staan niet zozeer antwoorden, maar het zijn handvatten voor de vragen waar ik mee bezig ben. Het hoofdstukje over hoe je omgaat met de verhouding tussen bestuurlijk opdrachtgever, ambtelijk opdrachtgever en projectmanager is daar een mooi voorbeeld van. Een vraag waar wij nu ook mee bezig zijn, maar die we nooit zo hebben benoemd. Dit boekje helpt mij daarbij.’

Download het boekje

Was je niet op de bijeenkomst en wil je toch een boekje? Of was je er wel en wil je het delen met collega’s? Je vindt de publicatie in onze bibliotheek of op de kenniswebsite van Noord/Zuidlijn.

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer