Lessen van Rotterdam Centraal

  • 18 juni 2014
  • Jenny Kamstra

Één van de onderdelen van de Academie Tour is een bijeenkomst in Rotterdam over de nieuwe trots van Rotterdam: het centraal station. Freek Meijer en Eric van der Meer hebben acht jaar samengewerkt aan de bouw van Rotterdam Centraal. Freek als projectmanager bij de gemeente Rotterdam en Eric als projectmanager bij ProRail. Na de prachtige opening van station Rotterdam, het eerste grote stationsproject dat gereed is, formuleren zij gezamenlijk een aantal lessen die zij geleerd hebben. Dit doen zij op een zonnige namiddag in Grand café Engels, ten overstaan van zo’n twintig toehoorders van onder meer ProRail en Rijkswaterstaat. Maar niet voordat we een indrukwekkende film hebben gezien over de realisatie van Rotterdam Centraal en de fietsenstalling, parkeergarage en buitenruimte daaromheen. Dat over iedere fase, iedere maand en iedere week is nagedacht blijkt onmiddellijk.
 

Perronoverkapping station Rotterdam Centraal. Foto: Stefan Verkerk

Perronoverkapping station Rotterdam Centraal. Foto: Stefan Verkerk

Stripverhaal

De heren stellen dat je je omgeving één integraal verhaal moet vertellen. Uit hoeveel onderdelen je project ook bestaat, je komt met één verhaal zodat je omgeving snapt wat het kan verwachten en je de verwachtingen ook kunt managen. In Rotterdam werd voortdurend een jaar vooruit gekeken. In wat men het stripverhaal noemde was af te lezen waar over een jaar wordt gebouwd en wat dit betekent voor reizigers, voor de bouwlogistiek, maar ook voor de logistiek van ondernemers op het station en voor diverse tijdelijke voorzieningen. Een jaar vooruit kijken in de bouw is moeilijk, want bouwers kijken over het algemeen niet zo ver vooruit, maar om afspraken te kunnen maken in zo’n druk gebied heb je een jaar hard nodig. Een belangrijke rol ligt hier voor omgevingsmanagement en communicatie.

Organiseer de 1-1-1-relatie

In het aansturingsmodel van een groot project zijn vaak meerdere wethouders betrokken en meerdere directeuren. Om de politiek bestuurlijke omgeving te managen is het wenselijk voor je project en voor jezelf de 1-1-1-relatie te organiseren. Hiermee bedoelt Freek Meijer dat werken een stuk gemakkelijker wordt wanneer je te maken hebt met 1 projectmanager, 1 projectdirecteur en 1 verantwoordelijk wethouder.

Wijs één hoofdconstructeur aan

Heb je raakvlakken? Wordt je project door meerdere partijen gebouwd? Moet je interfaces gaan detailleren? Wijs één hoofdconstructeur aan. Één iemand, één partij die verantwoordelijk is voor de raakvlakken en die veranderingen in één onderdeel doorberekent voor de andere onderdelen. Hierover merkt toehoorder Dick van Klaveren nog op dat je in andere projecten, bijvoorbeeld in de procesindustrie, deze rol vaak terug ziet in de functie van systeemintegrator.

Onderhoud zelf je tijdelijk voorzieningen

De gemeente Rotterdam had een eigen team dat de tijdelijke voorzieningen in het gebied onderhield. Dit was bewust niet bij de aannemer neergelegd. De gemeente was zelf verantwoordelijk voor onder meer de bouwhekken en de bewegwijzering in het gebied. Freek hierover: ‘Zo houd je zelf in de hand hoe de omgeving van de bouw eruit ziet. De manager tijdelijke voorzieningen hing direct onder mij zodat ik de druk en spanning die ontstond als het niet goed liep ook direct ervoer. Die spanning moet je zelf voelen.’

Vier je successen met je omgeving

De architect heeft wel eens gekscherend gezegd dat hij het maar een raar project vond. ‘Ik heb nog nooit 5 startmomenten gehad.’ Maar je moet je mijlpalen vieren met je omgeving. Om je vooruitgang te tonen en je trots te delen. Eric: ‘communicatie is een niet te onderschatten onderdeel in het slagen van een project.’

Maak gebruik van wat je hebt

Je werkt midden in een stadscentrum en de druk op het wegennet is enorm groot. We hebben daarom bij de aanbesteding het gebruik maken van het spoor opgenomen in de gunningscriteria. Wanneer een aannemer dat in zijn plannen had zitten scoorde hij extra punten. Het overgrote deel van het oude station is per spoor afgevoerd en de nieuwe perronoverkapping is grotendeels per spoor aangevoerd. ‘Dit heeft veel (verkeers)hinder gescheeld.’

Na afloop spreken we Alberto Sneeuw, tendermanager bij ProRail voor de Havenspoorlijn. ‘Ik werk aan een drietal knelpunten op de Havenspoorlijn en ik kan morgen direct met deze concrete tips aan de slag.’ Ook Coen Pijnenburg, projectmanager bij Rijkswaterstaat is erg te spreken over de bijeenkomst. ‘Als Rotterdammer vind ik het sowieso prachtig om een keer iets meer te horen over dit project, maar met name het organiseren van korte lijnen en het delen van je successen met de omgeving neem ik hiervandaan mee.’

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer