Overdracht: aansluiting gemist of probleemloze reis?

  • 17 november 2014
  • Manon Raats

De Betuweroute en Randstadrail zijn projecten uit het verleden waarvan projectmanagers en beheerders veel kunnen leren over de overdracht. Naar verwachting draagt Dienst Metro de Noord/Zuidlijn in 2017 over aan de exploitant, het GVB. Hoe krijg je meer inzicht in de complexiteit van de overdrachtsfase? Hoe houd je aansluiting bij onzekerheden en gedrag van betrokken partijen?

Metrostation Amsterdam Centraal

On die vragen heeft Esther Schouten zich in zes maanden bij project Noord/Zuidlijn, Dienst Metro verdiept, begeleid door Gerard Scheffrahn, projectmanager Diepe Stations Noord/Zuidlijn. Ze analyseerde de overdracht van de Betuweroute en Randstadrail. De neerslag daarvan heeft ze vervat in ‘Aansluiting gemist’, de scriptie die Esther schreef als afronding van haar master Governance en Management van Complexe Systemen aan de Erasmus Universiteit.

Invloed van onzekerheden

‘Aansluiting gemist’ is een onderzoek naar de invloed van onzekerheden op de overdrachtsfase van grootschalige complexe infrastructurele projecten, dat voor alle grote infrastructurele projecten op weg naar de overdracht waardevolle inzichten bevat. Het gaat vooral in op de zachte kant: het gedrag van managers uit de project- en de beheerorganisatie. 

Drie onzekerheden bij de overdracht
Esther onderscheidt drie soorten onzekerheden die bepalend zijn voor het verloop van de overdracht. In een interview op www.noordzuidlijnkennisnet.nl vertelt ze: “Opmerkelijk was dat de onzekerheid al begon bij een goede definitie van het begrip overdracht. Het is een algemeen geaccepteerd begrip, zonder dat er een nauwkeurige definitie van bestaat. Het gebrek aan een goede definitie blijkt van negatieve invloed op een soepel verloop van de overdracht zelf.”

Grijze gebieden

Ook ziet ze dat partijen te veel binnen de contractuele kaders blijven denken en dat contracten per definitie incompleet zijn. De grijze gebieden die ontstaan werken verlammend op het nemen van beslissingen. Esther suggereert dat het beter is om te richten op het doel van overdracht: de infunctiestelling van het project. Daarnaast zouden projectmanagers veel meer een complexiteit-erkennende strategie moeten inzetten. De scriptie geeft daar inzicht over.

Meer informatie

In het interview op de kenniswebsite van Noord/Zuidlijn lees je meer over de onzekerheden in de overdrachtsfase van een project, wat het effect is en op welke manier managers van zowel project- als beheerorganisaties daarmee omgaan. Onderaan het artikel, maar ook in de bibliotheek van Neerlands diep, kun je ‘Aansluiting gemist’ downloaden.

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer