Sterke voorbeelden maken theorie toegankelijk

  • 13 juni 2014
  • Jenny Kamstra

De meeste projectorganisaties sturen vooral op techniek, tijd en geld. Er is vaak weinig tijd om door een andere bril naar je project te kijken. Om bijvoorbeeld te kijken met een culturele bril en te observeren hoe mensen met elkaar omgaan. Juist deze bril zette Rik Hoogeveen op voor de scriptie die hij schreef in het kader van het Neerlands diep kernprogramma. Hij keek met een andere bril naar zijn eigen project, de nieuwe boulevard van Scheveningen.

cropped-sun3

Persoonlijke les

Rik begon zijn observaties in de veronderstelling dat het argumenteren en handelen van projectteamleden rationeel en eendimensionaal samenhangt. Terugkijkend op het onderzoeksproces werd hem duidelijk dat deze veronderstelling geen recht doet aan de complexe werkelijkheid. Zijn belangrijkste, persoonlijke les is dat er niet één enkelvoudige werkelijkheid is, maar dat er – zelfs op individueel niveau – meerdere, culturele werkelijkheden naast elkaar kunnen bestaan die bovendien niet volledig in lijn met elkaar hoeven te zijn.

Mooie kans

Riks observaties en conclusies waren de basis voor een bijeenkomst afgelopen donderdag. Een bijeenkomst waar bijvoorbeeld Sonja Sanders, bouwmanager bij ProRail, aanwezig was. Zij was daar juist ómdat het ging over de menselijke kant. ‘Juist omdat we bij ProRail veel op techniek sturen grijp ik kansen als deze vaak aan.’

Sterke voorbeelden

Rik beschreef de theorie waarmee hij gewerkt heeft en koppelde telkens een voorbeeld van wat hij in zijn eigen project tegen kwam aan die theorie. Sonja hierover: ‘Doordat Rik telkens sterke voorbeelden had bij zijn theorie, merk ik dat de theorie bij mij ook goed is blijven hangen.’ De presentatie die Rik gebruikte tijdens deze bijeenkomst is hier te vinden.

Herkenning

De aanwezigen kwamen, naast Sonja, van onder meer Rijkswaterstaat en de gemeente Den Haag. ‘Zo verschillend als ons werk is, we herkenden de verhalen van Rik allemaal. Dat vond ik eigenlijk heel troostrijk’ aldus Sonja.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Streven naar wendbaarheid én een stabiel proces: Project Blankenburgverbinding sluit aan bij Neerlands diep

In 2024 moeten de eerste auto’s door de tunnel van de Blankenburgverbinding rijden. Helene Moors, projectdirecteur, en Lucas van de Winckel, manager projectbeheersing, vertellen over hun ervaringen tot nu toe. Wat zijn hun ambities voor dit omvangrijke project en wat hebben zij al aan lessen geleerd die ze kunnen delen met het netwerk van Neerlands diep?

lees meer
  • Nieuws
  • Serie van Nd Webinars over vernieuwing van het vak

Neerlands diep wil het laatste half jaar van 2018 en 2019 actief en verfrissend bijdragen aan de ontwikkeling van het vak projectmanagement. Daarom organiseren we de komende anderhalf jaar, een serie van zes Nd Webinars waarin deze zoektocht centraal staat.

lees meer
  • Nieuws
  • Nd Zomergast 2018 over Samenwerken met de markt: ‘Uiteindelijk draait het om vertrouwen’

Het academisch jaar van Neerlands diep start op 30 augustus 2018 op een unieke locatie: de Gaasperdammertunnel in Amsterdam-Zuidoost, onderdeel van wegenprogramma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met als hoofdgast, programmadirecteur van SAA Hans Ruijter.

lees meer