Renovatie Stalen Bruggen

Veertien beweegbare en vaste bruggen met een stalen wegdek vertonen vermoeiingsverschijnselen. Daaronder zijn iconische exemplaren als de Galecopperbrug en de brug bij Ewijk. Rijkswaterstaat renoveert en versterkt deze bruggen, zodat ze weer jaren mee kunnen.

Suurhoffbrug

Uitdagingen project

Bruggen die stuk voor stuk uniek zijn, de combinatie van ‘nat’ en ‘droog’, een bijzondere projectaanpak: Renovatie Stalen Bruggen is geen dertien-in-een-dozijn programma. Er wordt als pilot gewerkt met een managing contractor. Een combinatie van ingenieursbureaus die het hele contracteringsproces voor haar rekening neemt: van het opstellen van de contracteisen tot het opleveren van de gerenoveerde brug. Allemaal dingen die Rijkswaterstaat normaal gesproken zelf doet.

Waarom bij Neerlands diep?

“Het is erg verfrissend om kennis en ervaringen uit te wisselen met andere clubs die ook bezig zijn met bouw en infrastructuur. Als je dit alleen binnen je eigen organisatie doet, ontstaan er voor je het weet blinde vlekken. ProRail zet bijvoorbeeld stevig in op de Project Start Up, waarin projectbetrokkenen de lijn uitzetten voor het verdere verloop van het project. Hun aanpak kunnen we gebruiken om ook de PSU’s van Rijkswaterstaat op een hoger plan te brengen.”

Hoe zetten jullie het netwerk in?

“We laten ons graag inspireren door de bijeenkomsten die Neerlands diep organiseert. Ik kwam door het verhaal van A2 Maastricht tijdens het laatste Teamevent tot nieuwe inzichten over framing. Wat zit er achter als een aannemer vraagt om veranderingen in het contract? Overdrijft hij niet? Over deze zaken denk ik nu bewuster na. Onze ervaringen met de managing contractor zou ik in de toekomst graag delen met het netwerk.”

Planning

Eind 2018 moeten alle veertien bruggen versterkt en gerenoveerd zijn.

Meer informatie

Meer informatie over dit project vind je op www.rijkswaterstaat.nl.