Spoorzone Delft – Een big bang op het spoor

  • 26 april 2017
  • Janine van Oosten

Eind 2015 rondde Neerlands diep een ICT spiegel af bij Spoorzone Delft. Daarvan verscheen in 2016 een rapportage. Recent is een korte film gemaakt over het organiseren van het IT deel van het project, waarin Willem-Jan van Dongen (Manager systeemintegratie), Jan Luijks (Asset manager) en Alexander Hermanns (IT expert) hun inzichten delen. Een interessant project vanwege de enorme uitdaging om in twee weken de hele spoortunnel van alle IT en techniek te voorzien: een big bang. Deze film is nu te bekijken en duurt 15 minuten.

 

Het project

Spoorzone Delft realiseert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu twee spoortunnels en een ondergronds station. In het voorjaar van 2015 is de nieuwe spoortunnel, het busplein en het station in Delft in gebruik genomen. Ter voorbereiding op Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt nog gebouwd aan een tweede spoortunnel die eind 2017 casco gereed is en in 2023 in gebruik genomen wordt.

ICT bepaalt het succes van een project

De film is voortgekomen uit de ICT spiegel die is afgenomen bij het project. Ad Broeders, projectdirecteur Spoorzone Delft, overhandigde in 2016 het eerste exemplaar van de evaluatie aan Patrick Buck, Directeur Projecten bij ProRail. Patrick Buck: “Waar civiele techniek vroeger het belangrijkste onderdeel waren van infrastructurele projecten, zien we nu dat ICT en beveiligingssoftware bepalen of we projecten succesvol kunnen opleveren. Net zoals in ons dagelijks leven maken deze nieuwe technieken het reizen met treinen, auto’s of metro’s makkelijker, comfortabele en veiliger. Fantastisch natuurlijk, en we willen ook niet anders meer, maar deze nieuwe technieken creëren wel andere vragen dan wel problemen. Hoe gaan we daarmee om? Vooraf en achteraf. Daarom is het delen van kennis zo belangrijk. Wat bij Spoorzone Delft aan ervaringen is opgedaan, daar kunnen bijvoorbeeld project Noord/Zuidlijn of Rotterdamsebaan gebruik van maken.” Naar aanleiding van deze spiegel spraken wij ook met Willem van Dongen, Systeem Integratie en Commissioning Manager, over wat zij daar als project van hebben geleerd.

Patrick Buck ontvangt de evaluatie ICT en systeemintegratie van Spoorzone Delft van projectmanager Ad Broeders. Foto door Jorrit ’t Hoen.

De spoortunnel big bang

In de film komen verschillende betrokkenen aan het woord. Willem van Dongen over de big bang: “Als je denkt aan een big bang en nadenkt over hoe anderen dat doen, dan denk je al snel aan een booreiland die je op zee zet. Als je daar de stekker in steek moet die het ook meteen doen.”

Assetmanager Jan Luijks over het proces: “Je hebt vooraf beelden in je hoofd, alleen de tijd schrijdt voort en technieken worden anders. Op een gegeven moment moet je gezamenlijk met stakeholders kijken hoe het eindplaatje eruit moet komen te zien voor de gebruikers die de tunnel moeten gaan besturen. Dat is een iteratief proces.”

Bij Spoorzone Delft hebben we Alexander Hermanns achteraf laten reflecteren op de IT benadering van het project. Alexander was gevraagd vanwege zijn achtergrond op IT gebied en in High Reliability projectmanagement van complexe omgevingen. Alexander Hermanns over het project: “Wat ik goed vond aan het project Spoorzone Delft is dat ze echt gelet hebben op snijvlakken, daar zagen ze dat ze risico’s hebben en daarvoor maken ze personen verantwoordelijk om dat snijvlak te managen.”

In het project is veel aandacht geweest voor testen en simulaties. Willem: “Door simulatietesten kijk je hoe de techniek werkt, dat is maar goed ook want daar kwamen allemaal bugs uit. Maar ook hoe mensen ermee werken, de look en feel, is het logisch, etc. Daar kwamen ook een aantal zaken uit. Ik kan je vertellen, als we dat niet hadden gedaan, hadden we de eerste week niet in dienst gegaan.”

Alexander tot slot over de lessen die je van IT kan leren: “Het zou heel goed zijn als elke ingenieur eerst leert om de basisstappen van IT, namelijk om het maken van een stukje code wat iets beweegt, meemaakt, ondergaat en op de juiste manier wordt meegenomen op daarop te reflecteren. Je zult zien dat het veel meer een trail and error activiteit is, R&D, dan een bouwproces”

De leeractiviteiten van Neerlands diep leveren veel geleerde lessen op die we graag delen met het netwerk. Soms zetten we die op papier, maar we kiezen steeds vaker voor beeld of film, omdat korte films als toegankelijke “conversation starters” kunnen worden gebruikt in leerprogramma’s en andere Nd leeractiviteiten. Zo wordt deze film gebruikt in het Nd Tech programma (voorheen ICT programma). Meer weten over Nd Tech, neem contact op met programmamanager Guus Pieters

 

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer