Ethische reflectie: hoe pak je het aan?
Er zijn verschillende manieren om te reflecteren, soms gaat het zelfs onbewust. Een projectmanager die al jaren meewerkt aan projecten en van alles heeft meegemaakt tijdens de uitoefening van zijn beroep, heeft ervaring opgedaan die níet gemakkelijk in regels te vatten is. Zo weet hij bijvoorbeeld vooraf al waar de knelpunten zitten in de samenwerking met de aannemer. Hij kan vervolgens moeilijk uitleggen hoe hij dit weet, het gaat grotendeels op basis van een onderbuikgevoel, een normatieve bron en een intern ‘weten’ hoe hij het aan moet pakken om ‘het goede’ te doen. Deze zogenaamde ‘tacit knowledge’, een begrip van Michael Polanyi uit zijn boek The Tacit Dimension, kan goed van pas komen, bijvoorbeeld als er snel ingegrepen moet worden bij een calamiteit en er geen tijd is om vooraf uitgebreid te overleggen over de aanpak.
Ook als er geen calamiteiten zijn, kan de situatie vragen om een inschatting door de projectmanager. Het vraagt wel om een andere benadering om deze kennis onderdeel te laten zijn van het projectmanagement, zonder dat het in regels gegoten of voorgeschreven kan worden. Het kan leiden tot verschillen in inzicht en morele ambiguïteit. Als hier gezamenlijk op gereflecteerd wordt is er sprake van ethische reflectie: samen toewerken naar betekenisgeving en een gezamenlijke moraal, door afspraken met elkaar te maken om de sociale veiligheid binnen teams te borgen. Deze hebben ook een verbindende werking, zodat de relatie in stand kan worden gehouden, ongeacht onderlinge verschillen. Dit kan worden bereikt door een -tijdelijke- afspraak van ‘agree to disagree’, waarbij de verschillen benoemd worden, maar niet direct hoeven worden ‘opgelost’. Daarbij kunnen het ‘goede’ doen en het ‘juiste’ beide meespelen.
Projectmanagers hebben bij projecten vaak te maken met verschillende ‘werelden’ en perspectieven. Door naar de wensen van omgevingspartijen te luisteren en de argumenten voor verschillende oplossingen met elkaar te delen, ontstaat er wederzijds begrip. Betrokken partijen spreken vanuit eerdere ervaringen. Dit wordt ook wel aangeduid met het begrip ‘reflection-on-action’, waarbij je achteraf terugblikt op wat er gebeurde. In verschillende situaties is het zinvol om de argumenten achteraf te bespreken, omdat beiden los van elkaar anders hadden gehandeld. Werd een beslissing genomen zonder de ander, dan was het besluit wellicht genomen op basis van ‘reflection-in-action’, een combinatie van anticiperen op de situatie, de ervaringen en de eerdergenoemde ‘tacit knowlegde’ van de betreffende projectmanager.
Als projectmanagers en het team met elkaar reflecteren op uiteenlopende praktijksituaties, kunnen zij zich gezamenlijk moreel oriënteren. Voor je hiermee start is het belangrijk om een goede sfeer te creëren, zoals één projectmanager tijdens het onderzoek omschreef: “Veiligheid en vertrouwen zijn belangrijke waarden; dus het creëren van een veilige basis, zodat iedereen kan zeggen wat gezegd moet worden en dat ieders inbreng telt. Projectendynamiek is soms heftig en er gebeuren dingen in projecten die mensen echt raken, dan moet je op je collega’s kunnen vertrouwen.”
Als uitgangspunt bij een gezamenlijke reflectie kun je onderdelen bespreken die stroef verlopen binnen een project. Wat vindt het team er zelf van? Is het herkenbaar, of juist helemaal niet? Zijn er andere ervaringen naast te plaatsen? Vanuit deze gesprekken kan ook met elkaar verkend worden welke waarden van belang zijn, door deze op basis van ervaringen vorm te geven en te beoordelen.