Projecten die door hun omgeving begrepen willen worden kunnen zich bijna niet onttrekken aan de inzet van social media. De omgeving maakt er immers massaal gebruik van. Een groot aantal Neerlands diep-projecten werkt voortvarend met social media. Gezien de nieuwheid van het fenomeen ontbreekt uitgebreide reflectie op social media binnen veel vakgebieden, ook op het onze. Maar de informatiebehoefte is groot, de ervaringen zijn tot nu toe interessant en dus besloot Neerlands diep de ‘voorlopige kennis’ te bundelen.
Neerlands diep kijkt in deze publicatie in de directe praktijk van projecten en organisaties die social media gebruiken. De Noord/Zuidlijn en Rijkswaterstaat zijn flink aan de slag met het fenomeen. In plaats van op een grootscheepse evaluatie, diepgravend onderzoek en uitgebreide reflectie zijn de ervaringen en overwegingen in deze publicatie gebaseerd op wat pioniers vertellen.
De publicatie geeft een beeld van de mogelijkheden die een project heeft om het communicatie-instrumentarium uit te breiden. Websites, LinkedIn, Twitter, wiki’s: het kan allemaal ingezet worden om met elke doelgroep in contact te komen. Neerlands diep schetst in kort bestek hoe, waarom en wat er gedaan kan worden.
Neerlands diep heeft voor deze publicatie samenwerking gezocht met partner Logeion, de vereniging voor overheidscommunicatie. De auteurs zijn Jan Jelle van Hasselt en Jeroen van Woudenberg van Witcommunicatie, die in opdracht van Logeion en Neerlands diep het onderzoek uitvoerden.