Projectennetwerk

De Entree

Tussen 2018 en 2023 wordt de drukke centrumkant van Amsterdam Centraal verbouwd en vernieuwd, terwijl het gebied leefbaar moet blijven voor bewoners en ieders “tent open moet blijven,” van tramvervoer tot station, van hotels tot rederijen.

Het project

Project De Entree realiseert een complete vernieuwing van het stationseiland aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal. De huidige kluwen aan wegen, voetgangersgebieden, fietspaden en tramrails, vanaf Centraal Station tot aan het Damrak, worden prettiger, veiliger en beter bereikbaar. Ook komt er een fietsenstalling onder water, ongeveer ter hoogte van het Victoriahotel. De ontwerpen tonen een autoluw gebied met meer ruimte voor water, voetgangers en fietsers. In 2018 start de bouw. Vervolgens wordt in vijf jaar tijd de hele breedte van het stationseiland aan de Centrumzijde vernieuwd. De Entree sluit aan op de Rode Loper. Samen vormen zij straks dé entree van Amsterdam.

Wat maakt project De Entree bijzonder?

“Het allerleukste aan dit project is dat het zo mooi gaat worden,” zegt projectmanager Bart-Jan Kouwenhoven. “Het voorplein is echt aan een opknapbeurt toe. De Entree krijgt een mooie kwaliteit; in kleur en materiaal. En we gaan alle vlakken benutten. Zo gaan we ook de diepte in, met een fietsenstalling onder het water.” Michael Prinsen (technisch manager) vult aan: “We zijn hier in het hart van Amsterdam. Om dan de infra te vernieuwen terwijl alle reizigers er gewoon gebruik van kunnen blijven maken, is een hele uitdaging. Dat maakt het bijzonder. Bovendien is dit een mondige stad en heeft dit gebied belangrijke economische functies.” Alice Clijnke (omgevingsmanager) schetst een breder beeld van het project in de groeiende hoofdstad: “De Entree sluit op natuurlijke wijze aan bij andere ontwikkelingen in de binnenstad, zoals steeds meer autoluwe gebieden en meer ruimte voor langzaam verkeer.” Michael: “De stad wordt ook steeds drukker, dus het gebied moet ook aangepakt worden. Met het ontvlechten van de verkeersstromen zal ons project dit gebied ook veiliger maken.”

Impressie De Entree (www.amsterdam.nl)

Waarom treden jullie toe tot Neerlands diep?

Bart-Jan vindt het concept van ‘leren van elkaar’ heel goed. “In mijn loopbaan heb ik veel eilanden gezien door te werken voor het Rijk, de gemeente, ProRail. Tegelijkertijd kun je als overheidsopdrachtgevers veel hebben aan kennisdelen.” Michael volgde het Brugprogramma en kent Neerlands diep goed vanuit zijn werk aan het stationsgebied aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal. “Voor mij is het een hele logische stap om met dit project aan te sluiten.” Alice vindt het een fijn idee om via het netwerk te kunnen sparren met anderen. “Een collega van buiten voelt minder die dagelijkse spanning in je eigen projectorganisatie en kan met een frisse blik tegen je werk aankijken.”

Wat zou je van andere projecten willen weten? Met andere woorden: wat willen jullie uit het netwerk halen?

Michael wil graag op zoek naar extra kennis en toetsen op gebied van integrale veiligheid. “Het werkgebied van De Entree kent allerlei uitdagingen op gebied van veiligheid, van vluchtwegen uit de ondergrondse fietsenstalling tot en met trambanen zodra je bovengronds bent. Hoe kan zo’n ondergrondse ruimte veilig ontruimd en ontvlucht worden, zonder dat mensen meteen op tramsporen terecht komen? Ook openbare orde en veiligheid zijn in dit gebied van de stad zeer aan de orde, op dagen als Koningsdag of tijdens andere grote evenementen in de hoofdstad. Die zaken hebben we al goed in beeld maar ik zou er graag over willen doorpraten in het netwerk: hoe doe je dat goed?”

Impressie De Entree (www.amsterdam.nl)

Planning

Het project is gestart. Als alles volgens plan verloopt, gaan de bouwwerkzaamheden in 2018 van start en gaat het zo’n vijf jaar duren. Meer weten over het project? Bekijk de website van Gemeente Amsterdam. Wij spraken drie projectteamleden lees hier het hele interview. Sinds 2018 is Jiska Beelen projectmanager van het project De Entree.

  • Jiska Beelen
  • Projectmanager