Op dinsdag 21 juni 2016 verzorgde Neerlands diep een webinar over de Marktvisie. Met als gasten Aline Arends, Manager Implementatie Marktvisie bij Rijkswaterstaat en Joris van Papenrecht, commercieel directeur bij BAM. Zij vertelden beide hoe zij bezig zijn de Marktvisie in de praktijk te brengen en gaven antwoord op diverse vragen van deelnemers.
De aftrap voor het ontwikkelen van de Marktvisie werd in januari 2015 gegeven door Jan Hendrik Dronkers, directeur generaal van Rijkswaterstaat. Hij vroeg zich hardop af of Rijkswaterstaat klaar was voor de toekomst. En meende van niet. Omdat hij nog te vaak geconfronteerd werd met contracten die gebaseerd waren op de laagste prijs. Met alle gevolgen van dien. Hij zei daar van af te willen. Na die oproep is er binnen Rijkswaterstaat een traject uitgezet om samen met de markt te verkennen wat de Marktvisie zou moeten inhouden.
Marktpartijen, kennisinstituten en opdrachtgevers zoals het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en Rijkswaterstaat hebben een visie opgesteld die gericht is op samenwerking en betere resultaten voor alle betrokken partijen. Zo ontstaat er weer ruimte voor vernieuwing. Er valt veel te winnen door oog te hebben voor elkaars belangen en door kwaliteit, professionaliteit en vakmanschap te belonen. Eind 2015 was er een concept Marktvisie van Rijkswaterstaat en marktpartijen. Dat concept bestond onder meer uit leidende principes voor de Marktvisie. In het webinar vertelt Guido Hagemann, directeur Productie en Projectmanagement over deze principes.
Om de Marktvisie te realiseren spreken alle betrokken partijen elkaar periodiek over het veranderproces. Belangrijke thema’s die de samenwerking in de sector beïnvloeden blijven hoog op de agenda. Of het nu gaat om risicoverdeling, transactiekosten of informatiedeling: concrete acties worden gezamenlijk bepaald en uitgevoerd. Daarnaast worden nieuwe deelnemers die zich aan de Marktvisie willen committeren betrokken. Zo versnelt de beweging en wordt de Marktvisie werkelijkheid.
De Marktvisie bestaat uit voornemens van opdrachtgevers en de markt samen. Veel partijen werken aan de doorvertaling van die voornemens. Voorbeelden uit de praktijk zijn onder meer de projecten Velzertunnel en de Beatrixsluis. Veel nadrukkelijker dan voorheen wordt in deze projecten aandacht besteedt aan de manier waarop je samenwerkt. Bij de Velzertunnel is er bijvoorbeeld ieder kwartaal een bijeenkomst van opdrachtgever en opdrachtnemer over hoe er samengewerkt wordt. Bij de Beatrixsluis is de samenwerking als EMVI-criterium opgenomen en 2 maal per jaar gaan de projectmanagers bij elkaar langs om te bespreken hoe ze de samenwerking ervaren.
Rijkswaterstaat heeft een aantal projecten aangewezen waar specifieke elementen uit de Marktvisie worden geoefend. Daar is ook specifiek benoemd waar men zich op concentreert. Bij het project DOEN, de Nijkerkerbrug, wordt bijvoorbeeld regelarm gewerkt. Samenwerken met de markt zonder overbodige regels, zonder te selecteren op prijs en op basis van gelijkwaardigheid. Andere voorbeelden zijn Kustlijnzorg en A27 Houten – Hooipolder.
Joris van Papenrecht zegt over aan de slag gaan met de Marktvisie: “Wanneer je als projectmanager aan het begin van je project staat en je wilt aan de slag met de Marktvisie, kijk dan met je team naar hoe je in jouw project de Marktvisie kunt doorvertalen in concrete stappen. Ik geloof dat je dan op nieuwe manieren van werken kunt komen. Let wel, in de Marktvisie zit een grote component houding en gedrag en de Marktvisie is niet voor de ene dag wel en de andere dag niet. De principes gelden ook als het eens niet goed uitkomt. Aanvaard dat in aanbestedingen en in de uitvoering van complexe opgaven er altijd zaken zijn die anders lopen dan de bedoeling was. Juist in die gevallen kan de Marktvisie helpen de juiste koers te bepalen.”
Meer over de Marktvisie lees je hier.