Projectennetwerk

Op­waar­de­ring Maas­lijn

De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Met ongeveer 22.000 reizigers per dag is het een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale spoorlijn in Limburg. Het is een belangrijke schakel in het totale spoornetwerk en verbindt woon-, werk- en onderwijsgebieden in Zuidoost Nederland, inclusief de grensstreek. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland hebben besloten deze spoorlijn voor het personenvervoer te verbeteren waardoor de dienstregeling betrouwbaarder wordt. Hiervoor gaan zij, samen met spoorbeheerder ProRail, het tracé elektrificeren. Daarvoor moet de spoorlijn worden aangepast.

Het hele traject van ca. 88 kilometer wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations zodat met elektrische treinen gereden kan worden. Op vier plekken langs het bestaande spoor wordt in totaal ca. 17 kilometer extra spoor aangelegd waardoor treinen elkaar op meer plaatsen kunnen passeren. Op verschillende locaties worden de bochten in het spoor ruimer gemaakt zodat de snelheid van de treinen omhoog kan en de reistijd afneemt. Bij diverse overwegen worden maatregelen genomen ter verbetering van de overwegveiligheid. Hierdoor kan er sneller, frequenter en duurzamer worden gereden, ontstaat een meer robuuste dienstregeling met betere overstapmogelijkheden op de aansluitende baanvakken en neemt reizigerscomfort toe.

  • Christiaan Caan
  • Projectmanager