Reflecteren en dilemma´s in perspectief plaatsen

  • 07 april 2014
  • Jenny Kamstra

Het Topprogramma biedt zeer ervaren managers de kans te sparren met mensen die in hun werk op vergelijkbaar niveau opereren. Deelnemers ontmoeten collega’s die tegen vergelijkbare dilemma’s aanlopen.In 2013 zwaaide de eerste groep deelnemers af. We zijn benieuwd hoe zij terugkijken op het programma. Wat bracht het ze aan nieuwe inzichten en vaardigheden?

Na Jan Slager, projectdirecteur bij Rijkswaterstaat, en Ronald Nomes, directeur Stations ProRail, vragen we het aan Robert-Jan van Bottenburg, projectdirecteur Rijksgebouwendienst.

“Tijdens het programma deed ik niet zozeer feitelijke kennis op; we keken vooral samen naar de complexere opgaven binnen onze eigen bedrijven. Wat zijn de aandachtspunten om op te sturen in deze tijd en markt? De vernieuwing zat vooral in het reflecteren op je competenties en het contextleren. Samen met collega’s van ProRail en Rijkswaterstaat kijken hoe het ervoor staat op ons vakgebied, waarin we ons kunnen ontwikkelen en hoe de markt en wetenschap naar ons kijken.”

Breed netwerk aan collega´s

“Het programma heeft me een boeiend netwerk aan ervaren collega´s opgeleverd. Tijdens de loop van het programma ben ik meerdere keren met mensen gaan sparren over hoe zij bepaalde zaken aanpakken. We zaten in het verandertraject naar ´de markt tenzij´ en in dat kader kreeg ik intern met een aantal opgaven te maken. Dan is het prettig als je je ideeën kunt spiegelen aan iemand uit een collega-bedrijf die hier al stevig over heeft nagedacht.”

Commitment noodzakelijk

“Ik keek altijd uit naar de bijeenkomsten van het Topprogramma, ook al had ik er amper tijd voor. Vaak wist ik dat de laptop na de bijeenkomst nog open moest voor dagelijks werk. Toch kreeg ik nooit de neiging om een sessie te schrappen. Voor de interessante bijeenkomsten wilde ik gewoon graag tijd vrijmaken. Door de compacte samenstelling van de groep is het overigens wel belangrijk dat je je committeert om tijd te investeren en dit traject als groep te doorlopen. De bijeenkomsten zijn niet vrijblijvend, dan werkt het groepsproces niet optimaal.”

Jezelf en daarmee de omgeving versterken

“We spraken er met elkaar flink over wat onze ambitie met het programma was. Is dat persoonlijke ontwikkeling of juist de groep om je heen, je bedrijf of het vakgebied in Nederland ontwikkelen? We stelden samen vast dat het programma zich moet richten op persoonlijke groei. Doordat je zelf sterker wordt, versterk je ook je omgeving. Dat merk ik ook in de praktijk. Als ik met zaken aan de slag ga in mijn bedrijf en een onderwerp aanraak, dan pakken anderen dit op. Zo breng je de organisatie verder.”

Dilemma´s in perspectief

“Deelname zorgt vooral voor een leergang met inspirerende collega’s, met wie je samen het werkvlak verkent. Dat is boeiend voor mensen die al op een zware functie zitten, maar die toch willen blijven leren en geïnspireerd willen blijven raken. In het werk dat wij doen is er vaak geen goed of fout; er zijn meerdere scenario´s mogelijk en die kennen voor- en nadelen. De bijeenkomsten sterkten me, omdat ik zag dat sommige mannen die nog complexere zaken op hun bord krijgen op eenzelfde manier tegen zaken aankijken en ernaar handelen. Het is prettig om de dilemma’s waar je tegenaan loopt als bedrijf en in je functie in perspectief te kunnen plaatsen.”

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast On Tour 2020

Heb jij de onlinesessies van de afgelopen Nd Zomergast On Tour gemist? Lees de synthese van professor André Dorée van de Universiteit Twente terug.

lees meer
  • Nieuws
  • ‘Participatie is serious business’

Het project Oostvaardersoevers beleeft eind juni een dubbele primeur: het is onderwerp van de eerste Nd Participatie Spiegel én van de eerste online Nd Spiegel van Neerlands diep. In drie korte sessies halen het omgevingsteam van het project en collega spiegelaars van andere projecten en organisaties veel nuttige adviezen en verbeterpunten op.

lees meer
  • Nieuws
  • Online leren in tijden van corona – en daarna

Neerlands diep draaide in coronatijden door. We schakelden vanaf medio maart in korte tijd over naar zo veel mogelijk onlineactiviteiten, raakten gewend aan het online faciliteren en leerden wat wel en niet online werkt. Voorlopig blijven we veel online werken en vallen we alleen terug op face-to-face als het echt nodig is. We ontwikkelen ons online repertoire intussen door en breiden onze gereedschapskist voor online leren gestaag uit. En we bouwen verder aan een toekomstvast en adaptief ontwerp van ons totaalprogramma, ook voor de periode na corona.

lees meer