Waarom wilden jullie deze leergeschiedenis laten optekenen?
Horden: ’In eerste instantie hadden we er zelf behoefte aan om nog even stil te staan bij wat we afgerond hebben. Na zo’n project wordt iedereen weer opgenomen in de waan van een nieuwe dag en voor je het weet zakt het voor je zelf ook weer allemaal weg.’
Van Rooijen: ‘We wilden alle drie bewust leren van deze ervaring. Veel dingen ontstaan uit een vorm van onbewuste bekwaamheid. Door er met elkaar nog een keer op deze manier bij stil te staan, heb ik de lessen voor mezelf expliciet gemaakt en kan ik ze in mijn volgende project bewust bekwaam inzetten.’
Akkermans: ‘Maar we hebben ook geconstateerd dat het belang van samenwerken bij onze eigen organisaties nog niet het gewicht krijgt dat het volgens ons zou moeten hebben. Het wordt nu nog te veel beschouwd als de zachte kant van een project, als iets waar je ook op moet letten, terwijl er volgens ons net als op tijd en geld veel harder en strakker opgestuurd zou moeten en kunnen worden.’
“Zaken als klik, chemie en onderbuik klinken misschien vaag en soft, maar ik heb geleerd dat als je daar geen aandacht aan besteedt, je daar altijd last van zult krijgen en het zelfs de harde doelstellingen van je project in gevaar brengt.” – Marie-Claire Horden
Welke les is jullie het meest dierbaar?
Horden: ‘Die sluit aan bij wat Pieter zegt. Zaken als klik, chemie en onderbuik klinken misschien vaag en soft, maar ik heb geleerd dat als je daar geen aandacht aan besteedt, je daar altijd last van zult krijgen en het zelfs de harde doelstellingen van je project in gevaar brengt. Het zijn toch de mensen die het samen moeten doen en als ze dat niet doen, of elkaar dwars gaan zitten, dan kost dat altijd tijd en dus ook geld. Vanuit mijn nieuwe functie in de lijn, besteed ik nu veel aandacht aan de juiste match tussen mensen bij het begin van een project. En daarbij neem ik de onderbuik heel serieus.’
Van Rooijen: ‘Dat samenwerken ook vraagt om je eigen angsten en de angsten uit je eigen organisatie te overwinnen. Dat is niet eenvoudig en is dus iets waar je heel bewust en continu aandacht aan moet besteden.
Akkermans: ‘Stop met vlotten bouwen bij een projectstart-up. Maar onderzoek met elkaar welke persoonlijke belangen, angsten en drijfveren iedereen heeft en welk ingewikkeld krachtenveld daardoor kan ontstaan. Die is namelijk bepalend voor de samenwerking. Het vaststellen van een projectbelang is helemaal niet interessant. Het is het eigen belang wat de mensen drijft dus die belangen moet je zo goed mogelijk inzichtelijk maken.’
Wat gaan jullie hier verder mee doen?
Horden: ‘In deze leergeschiedenis kwamen we tot de conclusie dat er in onze eigen organisaties ook nog veel te leren valt over samenwerken. Daar willen we onze ervaringen dus actief delen.’
Voor wie is de leergeschiedenis interessant?
Van Rooijen: ‘Ik denk voor iedereen die moet samenwerken, voor een vrij brede doelgroep dus. Maar we krijgen ook heel gerichte vragen naar aanleiding van onze manier van samenwerking. En het is leuk om daar op in te gaan. Zo hebben we onze lessen onlangs gedeeld met een de opstart van Stationsprojecten in Engeland.