Gelukkig hebben we het niet alleen over mijn dilemma’s gehad

8-10-2013
Jenny Kamstra

‘Werken met een DBFM-contract’, was het thema dat gastvrouw, en projectmanager van A15 Maasvlakte-Vaanplein, Anne-Beth Heijnen de afgelopen Kring van projectmanagers had ingebracht. En dat trok blijkbaar de aandacht. Maar liefst 12 collega-projectmanagers en directeuren van de in totaal 19 Neerlands diep-projecten schoven op 29 augustus aan in het restaurant van Inntel Hotels in Rotterdam. We belden Anne-Beth om te vragen hoe het was.

Anne-Beth Heijnen

Anne-Beth Heijnen, projectmanager A15 Maasvlakte – Vaanplein. Foto: Nils Schoonhoven

Waarom heb je dit thema ingebracht?

‘A15 Maasvlakte-Vaanplein is een van de eerste grote projecten van Rijkswaterstaat waarvoor we een DBFM-contract hebben afgesloten. Dat betekent dat we niet alleen de verantwoordelijkheid voor het ontwerp en de bouw bij de opdrachtnemer hebben gelegd, maar ook de financiering en het onderhoud voor de komende 25 jaar. Dat vraagt van ons als opdrachtgever een andere rol. Wij sturen het project nu veel meer op afstand dan we eerder gewend waren. Hoe ga je daar nou mee om? Hoe blijf je als opdrachtgever buiten de relatie tussen opdrachtnemer en stakeholders, met name als er in die relatie spanning optreedt? En wat doe je als je er toch ingezogen wordt? Het leek me interessant om daarover eens van gedachten te wisselen met collega-projectmanagers.’

Hoe is het voor jou om met zo’n nieuw contract te werken?

‘Het belangrijkste is dat je afstand neemt van de inhoud. Hierdoor krijg je meer overzicht en wordt het gemakkelijker om het project op de hoofdzaken te sturen. Je verzandt niet zo snel in details. Tegelijkertijd ligt de verleiding om je toch met die inhoud te bemoeien steeds op de loer. Dat kan allerlei redenen hebben: omdat je het gewend bent, omdat je een betere oplossing ziet, omdat je wilt helpen. Maar zodra je toch in de verleiding komt om zelf met oplossingen te komen, wordt het in zo’n contract diffuus. Want wie is er vervolgens verantwoordelijk voor die oplossing?’

Met welke tips kwamen je collega’s?

‘Dat het inderdaad belangrijk is om rol- en scopevast te blijven. Maar dat je als opdrachtgever meer afstand neemt, betekent niet dat je het alleen hoeft te doen. Wanneer jij tegen een dilemma in het proces aanloopt, wil dat niet automatisch zeggen dat jij ook in je eentje verantwoordelijk bent voor de oplossing. Zolang je dat vanuit je eigen rol doet, kun je dilemma’s ook heel goed met je opdrachtnemer bespreken en hem wijzen op zijn verantwoordelijkheden daarbinnen. En tot slot: als je er niet uitkomt, blijf niet doormodderen. Durf raad en hulp bij anderen te vragen.’

Hoe kijk je terug op de bijeenkomst?

‘Ik vond het heel geslaagd. En vooral ook omdat het niet alleen over mijn project ging. Ik was er aanvankelijk een beetje bang voor dat we het drie uur lang over mijn dilemma’s zouden hebben. Maar gelukkig was dat helemaal niet zo.’

Waarom ben je daar blij om? Je hebt toch niet voor niets je eigen dilemma ingebracht, dan is het toch ook prettig als mensen de tijd nemen om daar drie uur over te praten?

‘Oh nee zeg! Ik had me heel ongemakkelijk gevoeld als ik de hele avond overladen was met tips en adviezen van elf collega’s. Neerlands diep gaat toch over kennis délen? Juist die uitwisseling en het zoeken naar gezamenlijke dilemma’s maakt dit soort bijeenkomsten interessant voor mij.’

Dit was jouw eerste Kring van King, wat vind je van de opzet?

‘Ik vond het heel ontspannen. Het werkt goed om met elkaar in een informele setting te spreken. Dat is toch anders dan op kantoor. Wat ik ook prettig vind, maar dat geldt eigenlijk voor alle activiteiten van Neerlands diep, is dat je ook met collega’s van buiten RWS in gesprek raakt. Hierdoor word je uitgedaagd om wat kritischer naar je eigen organisatie te kijken en de wereld waarin je zit ter discussie te stellen.’

Bij welk project zou jij graag een volgend keer op bezoek komen?

Onmiddellijk: ‘De Afsluitdijk.’ Lacht: ‘Zit ik net een heel pleidooi te geven dat je afstand moet nemen van de inhoud, kom ik met een project dat ik vooral inhoudelijk heel mooi vind. Maar ja, dat is de techneut in mij. Van een mooi bouwwerk gaat mijn hart gewoon sneller kloppen. Heb jij dat niet?’

Meer informatie

De Kring van projectmanager is het kennisnetwerk van projectdirecteuren en projectmanagers van Neerlands diep-projecten. Deze groep komt vijf keer per jaar bijeen. Een projectmanager treedt als gastheer/-vrouw op en bespreekt met collega’s een actueel vraagstuk of dilemma uit het project. Wil je meer informatie over de Kring of je aanmelden als gastheer of -vrouw? Neem contact op met Jaap Verkade via 06 – 55 19 55 91 of jaap@neerlandsdiep.nl.

PHS Meteren-Boxtel sluit aan – Het eerlijke verhaal blijven vertellen

2-10-2017

Tussen Meteren en Boxtel moeten meer reizigers- en goederentreinen gaan rijden. Project PHS Meteren – Boxtel van ProRail, realiseert de aanpassingen op het spoor, waaronder een deels verdiepte ligging in Vught. Ton Bierbooms en zijn team sluiten aan bij Neerlands diep en vertellen over hun uitdagingen en ambities.

Neerlands diep genomineerd voor Academie van het jaar 2017

29-09-2017

Neerlands diep is door de NSCU (Nederlandse Stichting voor Corporate Universities) genomineerd voor Academie van het jaar 2017. Naast Neerlands diep zijn er nog drie andere genomineerde waaronder RIVM en De Nederlandse Bank. Op dinsdag 3 oktober is de uitreiking van deze award. Wij kijken er met gezonde spanning naar uit. 

Nd Webinar Tech terugkijken: Bruggen bouwen bij een tunnelproject

14-09-2017

Ook bij het managen van een project met een grote ICT-component draait het vooral om de menskant. Dat bleek tijdens het webinar op dinsdag 5 september over de uitdagingen die tunneltechnische installaties (TTI) en industriële automatisering (IA) stellen aan een project. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat mensen met een civieltechnische en een ICT-achtergrond samenwerken met elkaar? Technisch manager TTI Ewald van Dorst van Rijkswaterstaat en zijn counterpart bij consortium IXAS Aris van Erkel vertelden over de aanpak bij het project A9 Gaasperdammerweg.