Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

  • 05 maart 2024
  • Sharon Fisser

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV Terminal (OVT), is gestart in 2021 als een vervoersknooppunt met trein, metro, tram en bus. Projectteam OVT maakt gebruik van de Nd Projectmanagementspiegel om verbeterpunten in hun aanpak inzichtelijk te maken.

Team OVT Zuidasdok heeft een hectische periode beleefd waarin ze hun project binnen het nieuwe Zuidasdok-programma opnieuw moesten vormgeven en samen met een nieuwe aannemer de verloren tijd moesten inhalen. Ondanks het overwegend succesvolle verloop, erkent het team dat er weinig tijd was voor reflectie. Deze Nd Spiegel was een mooi moment om daar verandering in te brengen.

Over de Nd Spiegel

De projectmanagementspiegel, ontwikkeld als reflectiemethode voor lopende projecten, biedt een diepgaande analyse van de manier waarop een projectteam zijn project beheert. De methode betrekt zowel het projectmanagementteam als vakgenoten uit andere projecten bij het beoordelen van de projectbeheersing. Met 9 invalshoeken, zoals politiek & bestuur, cultuur, en contractering, worden alle relevante managementaspecten behandeld. Het spiegelproces omvat intensieve gesprekken en dialoog tussen het projectteam en het collega-spiegelteam, waarbij sterke en zwakke plekken worden geïdentificeerd. De uiteindelijke rapportage bevat collegiale adviezen ter verbetering van het project.

Conclusie Nd Spiegel

Het team presteert goed en ervaart geen dringende behoefte aan verandering. Desondanks hebben spiegelsessies aangetoond dat het waardevol is om gezamenlijk tijd te nemen voor reflectie, open gesprekken en het organiseren van tegenspraak. De teamleden erkennen het belang van af en toe stilstaan en het toelaten van verschillende perspectieven. De organisatieopstelling wordt positief beoordeeld als een effectieve methode om de onderlinge verhoudingen en functies binnen het team en ten opzichte van andere groepen te visualiseren. Overwogen wordt om deze methode vaker in te zetten om de teampositionering en samenwerking met andere groepen te verduidelijken, met als doel inzicht te krijgen in mogelijke verbeteringen en het begrijpen van onopgeloste kwesties.

Lees hier complete spiegelverslag.

Ook een Nd Spiegelsessie?

Ook interesse om als team eens gespiegeld te worden op een vraagstuk door collega’s uit het vak? Lees hier meer. Wil je een keer als Spiegelaar meedoen? Meld je dan hier aan en dan nemen we bij een volgende Nd Spiegel contact met je op.

Reageer

Ook interessant

  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer
  • Nieuws
  • Informatieoverdracht van project naar beheer | praktijkonderzoek van Christiaan Caan

In grote infrastructurele projecten draait alles om deadlines, oplevermomenten en zichtbare resultaten. Maar er is één stap die vaak stilletjes naar de achtergrond verdwijnt: de overdracht van informatie van project naar beheer. Zonde, want juist dáár ligt een sleutel tot langdurige veiligheid, kwaliteit én vertrouwen. Wat als we die stap niet langer als sluitstuk zien, […]

lees meer