24 uur online: ‘Het kan niet anders dan dat hier iets goeds uit komt’

  • 11 maart 2014
  • Steven van Luipen

Zes projectmanagementteamleden die zich vrijwillig 24 uur laten opsluiten om een ingewikkelde opgave uit onze bouw- en infrawereld op te lossen. Wat vindt directeur-generaal van Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers daarvan? En hoe ziet hij de toekomst van kennisdelen?

Jan Hendrik Dronkers

Jan Hendrik Dronkers

Wat vindt u van het experiment om 24 uur online kennis te delen? Leuk? Of kunnen de projectteamleden beter gewoon aan het werk?

‘Kennisdelen ís ons werk. Een belangrijk onderdeel daarvan althans en het wordt, in een tijd waar de ontwikkelingen elkaar in een rap tempo opvolgen, steeds belangrijker. Een leven lang werken, is een leven lang leren. Zie dat niet als een belasting, maar als iets wat ons werk nog leuker en interessanter maakt. Dit experiment past heel mooi in die gedachte. Het is leerzaam, ze gaan aan de slag met een uitdaging uit de praktijk en het is ook nog eens een ontzettend leuke vernieuwende vorm.’

Heeft online kennisdelen de toekomst volgens u?

‘The proof of the pudding is in the eating. Ik ben benieuwd of we hier aan het einde van die 24 uur generieke conclusies aan kunnen verbinden. Ik zie het meer als één van de manieren, niet als vervanging van het fysieke contact. Bij de een zal het beter passen dan bij de ander. Maar het is interessant om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.’

24 uur online kennisdelen maakt deel uit van een groter programma van Neerlands diep waarin zij onderzoeken hoe en of projecten meer uit online middelen kunnen halen. Denkt u dat daar een meerwaarde zit voor projecten?

‘De meest waardevolle kennis wordt opgedaan door ervaring. Het uitwisselen van die ervaringen gaat niet vanzelf. Het vraagt van mensen dat ze zich kwetsbaar opstellen. Het is dus van belang dat je situaties creëert waarin mensen die kwetsbaarheid willen tonen. Daar zit de kracht van Neerlands diep. Zij koppelen mensen met verschillende praktijkervaringen aan elkaar en brengen ze vervolgens samen in een omgeving waarin ze zich veilig voelen om die ervaringen met elkaar te delen. Het kan interessant zijn om te onderzoeken of zo’n omgeving ook online te creëren is. Ik zie online kennisdelen als één van de instrumenten en niet zo zeer als een doel op zichzelf. Centraal staan de mensen en hun kennis en ervaringen.’

Gaan de zes de opgave online kraken denkt u?

‘Het is een setting waarin mensen die elkaar niet kennen een etmaal op elkaar aangewezen zijn, terwijl ze niet kunnen vluchten. Dat is een context die borg staat voor een goede leeromgeving. Als je daar dan ook nog eens mensen in zet met deze kwaliteit en variëteit, dan kan het niet anders dan dat daar iets goeds uit komt.’

Volg Jan Hendrik Dronkers ook op Twitter!

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast On Tour 2020

Heb jij de onlinesessies van de afgelopen Nd Zomergast On Tour gemist? Lees de synthese van professor André Dorée van de Universiteit Twente terug.

lees meer
  • Nieuws
  • ‘Participatie is serious business’

Het project Oostvaardersoevers beleeft eind juni een dubbele primeur: het is onderwerp van de eerste Nd Participatie Spiegel én van de eerste online Nd Spiegel van Neerlands diep. In drie korte sessies halen het omgevingsteam van het project en collega spiegelaars van andere projecten en organisaties veel nuttige adviezen en verbeterpunten op.

lees meer
  • Nieuws
  • Online leren in tijden van corona – en daarna

Neerlands diep draaide in coronatijden door. We schakelden vanaf medio maart in korte tijd over naar zo veel mogelijk onlineactiviteiten, raakten gewend aan het online faciliteren en leerden wat wel en niet online werkt. Voorlopig blijven we veel online werken en vallen we alleen terug op face-to-face als het echt nodig is. We ontwikkelen ons online repertoire intussen door en breiden onze gereedschapskist voor online leren gestaag uit. En we bouwen verder aan een toekomstvast en adaptief ontwerp van ons totaalprogramma, ook voor de periode na corona.

lees meer