Accountability in communicatie: toon je toegevoegde waarde

  • 08 december 2014
  • Jenny Kamstra

“Wat voor resultaten lever jij nou eigenlijk op?” Aan het woord in dit eerste interview uit een serie van drie: Betteke van Ruler, bekend van ‘Reflectieve Communicatie Scrum – Zó ben je accountable’, UvA-Professor Strategic Communication Noelle Aarts en RVD-communicatieadviseur Guido Rijnja. Welke vormen van accountability zijn er en wie moet je eigenlijk blij willen maken als communicatie-afdeling? De serie is de opmaat naar ons webinar over accountability in communicatie op dinsdag 16 december.

Accountability-experts Betteke van Ruler, Noelle Aarts en Guido Rijnja over welke vormen van accountability er zijn en wie je eigenlijk blij moet willen maken als communicatie-afdeling. Het interview duurt ruim 4 minuten.

Enorme draai naar binnen

Onze accountability-experts zien dat communicatieafdelingen minder extern gericht worden. “Vandaag de dag gaat het erom dat jij beleidsmakers en bestuurders in staat stelt goed te communiceren. Zij moeten tevreden over jou zijn,” stelt Guido Rijnja. Noelle Aarts: “Vanuit communicatieperspectief moet je advies kunnen geven over andere kwesties.” Betteke van Ruler onderscheidt vier vormen van accountability: performative (bv hits op de website meten), decision (analyseren van je reactie op situaties), professional (kunnen uitleggen wat jouw rol inhoudt) en social (moreel verantwoorden).

Hoe kan ik zelf met accountability aan de slag?

In twee andere interviews die we binnenkort plaatsen, wordt duidelijk hoe je accountability toepast in de praktijk. Zo vertelt Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) hoe je kunt meten. Een project uit het netwerk van Neerlands diep, Ruimte voor de Rivier, heeft accountability in de praktijk gebracht in een pilot. In ons derde filmpje hebben de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen om blij te zijn met dit gestructureerde kader om naar de communicatie te kijken. In ons webinar van dinsdag 16 december van 16.00 tot 17.00 uur vertellen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ben Broens van Ruimte voor de Rivier meer over de pilot en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda, tune in en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Zuidwestboog Meteren sluit aan bij het Nd Projectennetwerk: “Werken in projecten is altijd nieuw dus heb je elkaar nodig om van te leren”

Zuidwestboog Meteren sluit aan bij het Nd Projectennetwerk van Neerlands diep. Het project vormt onderdeel van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en ligt op het tracé Meteren-Boxtel. Projectmanager Maarten Mulder en technisch manager Rolf Besemer, vertellen over werken vanuit ambitie, het belang van vragen stellen en de technische uitdagingen van dit project.

lees meer
  • Nieuws
  • De Nd Participatie Spiegel: een nieuwe methodiek bij Neerlands diep

Het is leerzaam, maar je hebt er ook lef voor nodig om vakgenoten te vragen jou een spiegel voor te houden. Bij het dijkversterkingsproject Gorinchem-Waardenburg van Waterschap Rivierenland gingen ze nog een stap verder. Om hun participatietraject te evalueren, lieten ze zich niet alleen door collega’s een spiegel voorhouden, maar ook door bestuurders en leden […]

lees meer
  • Nieuws
  • De digitale transformatie: niet altijd zichtbaar, wel aanwezig bij projectmanagement

Projectmanagers krijgen in toenemende mate te maken met de digitale transformatie. Hoe ga je om met de veranderingen, die bovendien in toenemende mate ethische aspecten bevatten? Wanneer doe je het als projectmanager ‘goed’? Marianne Scheeper, adviseur, trainer en filosoof sprak met diverse Nd alumni over de ethische kant van programmamanagement.

lees meer