Accountability in communicatie: toon je toegevoegde waarde

  • 08 december 2014
  • Jenny Kamstra

“Wat voor resultaten lever jij nou eigenlijk op?” Aan het woord in dit eerste interview uit een serie van drie: Betteke van Ruler, bekend van ‘Reflectieve Communicatie Scrum – Zó ben je accountable’, UvA-Professor Strategic Communication Noelle Aarts en RVD-communicatieadviseur Guido Rijnja. Welke vormen van accountability zijn er en wie moet je eigenlijk blij willen maken als communicatie-afdeling? De serie is de opmaat naar ons webinar over accountability in communicatie op dinsdag 16 december.

Accountability-experts Betteke van Ruler, Noelle Aarts en Guido Rijnja over welke vormen van accountability er zijn en wie je eigenlijk blij moet willen maken als communicatie-afdeling. Het interview duurt ruim 4 minuten.

Enorme draai naar binnen

Onze accountability-experts zien dat communicatieafdelingen minder extern gericht worden. “Vandaag de dag gaat het erom dat jij beleidsmakers en bestuurders in staat stelt goed te communiceren. Zij moeten tevreden over jou zijn,” stelt Guido Rijnja. Noelle Aarts: “Vanuit communicatieperspectief moet je advies kunnen geven over andere kwesties.” Betteke van Ruler onderscheidt vier vormen van accountability: performative (bv hits op de website meten), decision (analyseren van je reactie op situaties), professional (kunnen uitleggen wat jouw rol inhoudt) en social (moreel verantwoorden).

Hoe kan ik zelf met accountability aan de slag?

In twee andere interviews die we binnenkort plaatsen, wordt duidelijk hoe je accountability toepast in de praktijk. Zo vertelt Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) hoe je kunt meten. Een project uit het netwerk van Neerlands diep, Ruimte voor de Rivier, heeft accountability in de praktijk gebracht in een pilot. In ons derde filmpje hebben de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen om blij te zijn met dit gestructureerde kader om naar de communicatie te kijken. In ons webinar van dinsdag 16 december van 16.00 tot 17.00 uur vertellen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ben Broens van Ruimte voor de Rivier meer over de pilot en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda, tune in en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast 2022: Innoveren in de praktijk

Niet één, maar meerdere zomergasten vulden het programma van Nd Zomergast afgelopen donderdag. Op ‘het toneel’ van NEXT Delft werden we onder begeleiding van Janine van Oosten (Neerlands diep) meegenomen langs verschillende casussen waar geïnnoveerd wordt in de praktijk. Een belangrijk thema waar nog veel te leren valt bleek bij deze enerverende bijeenkomst.

lees meer
  • Waardeer het kritische geluid bij innovatieve projecten

  Soms loopt een project niet zoals het was beoogd. Daar kan de digitalisering een flinke rol in spelen. Vooral wanneer de ontwikkelingen snel gaan en de organisatie er nog niet helemaal op is ingespeeld. Hoe weet je wanneer er ingegrepen moet worden? Want het is niet altijd duidelijk dat er een probleem is. Hiervoor […]

lees meer
  • Verslag Nd Teams 2022 – Memory of the Future

  De glazenbol om in de toekomst te kijken bestaat nog niet. Maar de teams die dit jaar meededen aan Nd Teams 2022 kregen wel de kans om een eigen toekomstscenario te maken. Die kans grepen de aanwezige teams met beide handen aan op 21 april in de industriële omgeving van DeFabrique in Utrecht. Scenariodenker […]

lees meer