Accountability in communicatie: toon je toegevoegde waarde

  • 08 december 2014
  • Jenny Kamstra

“Wat voor resultaten lever jij nou eigenlijk op?” Aan het woord in dit eerste interview uit een serie van drie: Betteke van Ruler, bekend van ‘Reflectieve Communicatie Scrum – Zó ben je accountable’, UvA-Professor Strategic Communication Noelle Aarts en RVD-communicatieadviseur Guido Rijnja. Welke vormen van accountability zijn er en wie moet je eigenlijk blij willen maken als communicatie-afdeling? De serie is de opmaat naar ons webinar over accountability in communicatie op dinsdag 16 december.

Accountability-experts Betteke van Ruler, Noelle Aarts en Guido Rijnja over welke vormen van accountability er zijn en wie je eigenlijk blij moet willen maken als communicatie-afdeling. Het interview duurt ruim 4 minuten.

Enorme draai naar binnen

Onze accountability-experts zien dat communicatieafdelingen minder extern gericht worden. “Vandaag de dag gaat het erom dat jij beleidsmakers en bestuurders in staat stelt goed te communiceren. Zij moeten tevreden over jou zijn,” stelt Guido Rijnja. Noelle Aarts: “Vanuit communicatieperspectief moet je advies kunnen geven over andere kwesties.” Betteke van Ruler onderscheidt vier vormen van accountability: performative (bv hits op de website meten), decision (analyseren van je reactie op situaties), professional (kunnen uitleggen wat jouw rol inhoudt) en social (moreel verantwoorden).

Hoe kan ik zelf met accountability aan de slag?

In twee andere interviews die we binnenkort plaatsen, wordt duidelijk hoe je accountability toepast in de praktijk. Zo vertelt Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) hoe je kunt meten. Een project uit het netwerk van Neerlands diep, Ruimte voor de Rivier, heeft accountability in de praktijk gebracht in een pilot. In ons derde filmpje hebben de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen om blij te zijn met dit gestructureerde kader om naar de communicatie te kijken. In ons webinar van dinsdag 16 december van 16.00 tot 17.00 uur vertellen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ben Broens van Ruimte voor de Rivier meer over de pilot en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda, tune in en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Streven en floreren: Arjan van Dam over zijn promotieonderzoek

Arjan van Dam, arbeids- en organisatiepsycholoog, promoveerde aan de Erasmusuniversiteit op een onderzoek naar doeloriëntatie op het werk. Een van zijn conclusies: mensen die gericht zijn op het ontwikkelen van hun competenties en niet bang zijn om fouten te maken, zijn het gelukkigst in werk en leven. Organisaties die leergericht zijn hebben medewerkers die floreren en beter presteren. Hoe dat precies werkt legt hij uit in gesprek met Neerlands diep.

lees meer
  • Nieuws
  • Ethics by Design is een must

Waarom is Ethics by Design een must volgens hoogleraar Jeroen van den Hoven? Dit legde hij uit tijdens de eerste online Nd Masterclass ‘Goed opdrachtgeverschap van innovatieve projecten in organisaties’.

lees meer
  • Nieuws
  • Alleen samen krijgen we corona onder controle

Neerlands diep heeft in afstemming met de raad van toezicht besloten om tot eind 2020 alle fysieke bijeenkomsten af te gelasten en waar mogelijk om te zetten naar een online variant. Dat sluit aan bij het dringende verzoek van het Kabinet en tevens bij het beleid dat onze partnerorganisaties voeren. Hoe moeilijk dit besluit ons ook valt, het terugdringen van corona staat ook voor ons voorop.

lees meer