Accountability in communicatie: toon je toegevoegde waarde

  • 08 december 2014
  • Jenny Kamstra

“Wat voor resultaten lever jij nou eigenlijk op?” Aan het woord in dit eerste interview uit een serie van drie: Betteke van Ruler, bekend van ‘Reflectieve Communicatie Scrum – Zó ben je accountable’, UvA-Professor Strategic Communication Noelle Aarts en RVD-communicatieadviseur Guido Rijnja. Welke vormen van accountability zijn er en wie moet je eigenlijk blij willen maken als communicatie-afdeling? De serie is de opmaat naar ons webinar over accountability in communicatie op dinsdag 16 december.

https://vimeo.com/113906155

Accountability-experts Betteke van Ruler, Noelle Aarts en Guido Rijnja over welke vormen van accountability er zijn en wie je eigenlijk blij moet willen maken als communicatie-afdeling. Het interview duurt ruim 4 minuten.

Enorme draai naar binnen

Onze accountability-experts zien dat communicatieafdelingen minder extern gericht worden. “Vandaag de dag gaat het erom dat jij beleidsmakers en bestuurders in staat stelt goed te communiceren. Zij moeten tevreden over jou zijn,” stelt Guido Rijnja. Noelle Aarts: “Vanuit communicatieperspectief moet je advies kunnen geven over andere kwesties.” Betteke van Ruler onderscheidt vier vormen van accountability: performative (bv hits op de website meten), decision (analyseren van je reactie op situaties), professional (kunnen uitleggen wat jouw rol inhoudt) en social (moreel verantwoorden).

Hoe kan ik zelf met accountability aan de slag?

In twee andere interviews die we binnenkort plaatsen, wordt duidelijk hoe je accountability toepast in de praktijk. Zo vertelt Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) hoe je kunt meten. Een project uit het netwerk van Neerlands diep, Ruimte voor de Rivier, heeft accountability in de praktijk gebracht in een pilot. In ons derde filmpje hebben de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen om blij te zijn met dit gestructureerde kader om naar de communicatie te kijken. In ons webinar van dinsdag 16 december van 16.00 tot 17.00 uur vertellen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ben Broens van Ruimte voor de Rivier meer over de pilot en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda, tune in en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuwe samenwerkingsovereenkomst: ‘practice what you preach’

Al 10 jaar lang is Neerlands diep een partnerschap van Rijkswaterstaat, Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en de vier grote gemeenten. 10 jaar lang werken we samen aan dé academie voor publieke bouw en infraprojecten. Een samenwerking die al die jaren goed verloopt. Een jubileum is vaak een goed moment om weer eens te evalueren. Wat vinden we […]

lees meer
  • “Niemand weet hoe de toekomst eruitziet, je kunt het alleen samen ontdekken.”

Wanneer je werkt aan grootschalige projecten, zoals de versterking van de Lekdijk binnen de alliantie Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) van de 21 waterschappen en Rijkswaterstaat, kom je onvermijdelijk verandering en weerstand tegen. Remco Bentum, programmamanager van Sterke Lekdijk, deed met het deelproject Wijk bij Duurstede – Amerongen (WAM) mee met het teamleertraject Nd Opgave-impuls: “Opgave-impuls helpt je […]

lees meer
  • Nd Teams 2025: Samen leren, reflecteren en koers bepalen

  Op donderdag 30 januari 2025 stond Nd Teams op het programma. Dit vertrouwde baken binnen Neerlands diep brengt teams uit het Nd projectennetwerk samen om te reflecteren, te leren en samen te bouwen aan de toekomst.  Het jaarthema van Neerlands diep is ‘vieren’. Dat betekent niet alleen stilstaan bij behaalde successen, maar juist ook […]

lees meer