Accountability in communicatie: toon je toegevoegde waarde

  • 08 december 2014
  • Jenny Kamstra

“Wat voor resultaten lever jij nou eigenlijk op?” Aan het woord in dit eerste interview uit een serie van drie: Betteke van Ruler, bekend van ‘Reflectieve Communicatie Scrum – Zó ben je accountable’, UvA-Professor Strategic Communication Noelle Aarts en RVD-communicatieadviseur Guido Rijnja. Welke vormen van accountability zijn er en wie moet je eigenlijk blij willen maken als communicatie-afdeling? De serie is de opmaat naar ons webinar over accountability in communicatie op dinsdag 16 december.

https://vimeo.com/113906155

Accountability-experts Betteke van Ruler, Noelle Aarts en Guido Rijnja over welke vormen van accountability er zijn en wie je eigenlijk blij moet willen maken als communicatie-afdeling. Het interview duurt ruim 4 minuten.

Enorme draai naar binnen

Onze accountability-experts zien dat communicatieafdelingen minder extern gericht worden. “Vandaag de dag gaat het erom dat jij beleidsmakers en bestuurders in staat stelt goed te communiceren. Zij moeten tevreden over jou zijn,” stelt Guido Rijnja. Noelle Aarts: “Vanuit communicatieperspectief moet je advies kunnen geven over andere kwesties.” Betteke van Ruler onderscheidt vier vormen van accountability: performative (bv hits op de website meten), decision (analyseren van je reactie op situaties), professional (kunnen uitleggen wat jouw rol inhoudt) en social (moreel verantwoorden).

Hoe kan ik zelf met accountability aan de slag?

In twee andere interviews die we binnenkort plaatsen, wordt duidelijk hoe je accountability toepast in de praktijk. Zo vertelt Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) hoe je kunt meten. Een project uit het netwerk van Neerlands diep, Ruimte voor de Rivier, heeft accountability in de praktijk gebracht in een pilot. In ons derde filmpje hebben de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen om blij te zijn met dit gestructureerde kader om naar de communicatie te kijken. In ons webinar van dinsdag 16 december van 16.00 tot 17.00 uur vertellen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ben Broens van Ruimte voor de Rivier meer over de pilot en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda, tune in en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer
  • Nieuws
  • Informatieoverdracht van project naar beheer | praktijkonderzoek van Christiaan Caan

In grote infrastructurele projecten draait alles om deadlines, oplevermomenten en zichtbare resultaten. Maar er is één stap die vaak stilletjes naar de achtergrond verdwijnt: de overdracht van informatie van project naar beheer. Zonde, want juist dáár ligt een sleutel tot langdurige veiligheid, kwaliteit én vertrouwen. Wat als we die stap niet langer als sluitstuk zien, […]

lees meer