“Anno 2016 is het ondenkbaar dat je geen gebruik maakt van slimme ICT oplossingen”

  • 26 mei 2016
  • Florence Tonk

Patrick Buck is directeur Projecten bij ProRail én lid van de Raad van Toezicht van Neerlands diep. In die laatste rol maakt hij zich sterk voor meer aandacht voor ICT binnen de bouw- en infrasector: “Wij stellen werkende vervoerssystemen ter beschikking aan de samenleving. ICT is daar een cruciaal onderdeel van.”

Patrick Buck. Foto door Jorrit 't Hoen.

Waarom moet ICT meer aandacht krijgen?

“Van oudsher werken er veel civiele ingenieurs in onze sector,” zegt Patrick Buck die zelf ook Civiele Techniek studeerde aan de TU Delft. “De meeste projectmanagers weten dat ICT erbij hoort in ons werk maar ze hebben er weinig affiniteit mee. Tot voor kort was het ook heel gewoon als aannemers een onderaannemer inschakelden voor het ICT-gedeelte in tunnels en wegen. Misschien moeten we de rollen eens omdraaien en is het beter om een hoofdaannemer te hebben met verstand van ICT, die een onderaannemer inhuurt om het beton te storten.”

Vertrouwd raken met het onderwerp

“Wij stellen met onze sector werkende vervoerssystemen ter beschikking aan de samenleving. Daar worden we voor ingeschakeld. ICT is daar een cruciaal onderdeel van.” De materie is complex en projectmanagers hoeven niet alles te weten over ICT, zegt Buck. Maar ze moeten wel vertrouwd raken met het onderwerp en het besef hebben dat een weg meer is dan alleen een stuk asfalt of beton.

Beheersing van de ICT-scope

De toepassing van ICT wordt steeds belangrijker en raakt in een versnelling. Smart highways, beveiligingsinstallaties voor spoor en tunnels, databases met technische specificaties en informatie over gebruik, zelfrijdende auto’s; de ICT rond projecten wordt ook complexer. Daarom wil de Raad van Toezicht ICT een speerpunt maken binnen de academie voor publieke bouw- en infraprojecten. Met name de beheersing van ICT in termen van planning en kosten blijken een gevoelig punt voor veel projecten. Buck: “Als er kostenoverschrijdingen of vertragingen zijn heeft dat steeds vaker met ICT te maken. Hoe beheers ik de ICT-scope in mijn project? Dat is een belangrijke vraag voor projectmanagers, en daar willen wij als Neerlands diep mee aan de slag.”

Hoofdpijndossier

In zijn tijd als projectdirecteur van de Betuweroute vormde ICT “een van zijn grootste hoofdpijndossiers.” Het grootste probleem waren de tunnelinstallaties. “Ik leerde dat je meer tijd moet uittrekken voor het proefdraaien van ICT installaties. De fase van systeemintegratie is de meest onderschatte fase in projectmanagement, zowel in termen van tijd, kennis als planning. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar wel met vallen en opstaan.”

Zonder vallen en opstaan wijs

“Veel projectmanagers hebben van oudsher een mentaliteit van ‘dat doen we wel even’. Dat werkt niet bij ICT,” zegt Patrick Buck. “In die laatste fase van systeemintegratie worden ze wijs. Met Neerlands diep kunnen we nu zonder vallen en opstaan wijs worden. We leren van elkaar door kennis te delen en gezamenlijk kennis op te bouwen. Ook de ICT-Spiegels vormen een kracht van het netwerk. Leer van elkaar, raak vertrouwd en bekend met het onderwerp. Realiseer je ook dat de ICT-wereld en de wereld van de installateurs een andere manier van samenwerken kent dan de bouw, een andere cultuur.”

 

Patrick Buck ontvangt de evaluatie ICT en systeemintegratie van Spoorzone Delft van projectmanager Ad Broeders. Foto door Jorrit 't Hoen.

Patrick Buck ontvangt de evaluatie ICT en systeemintegratie van Spoorzone Delft van projectmanager Ad Broeders. Foto door Jorrit ’t Hoen.

Slimme ICT oplossingen

Bucks middelste zoon studeert Civiele Techniek, net als zijn vader veertig jaar geleden, maar wel op een hele andere wijze. “Vroeger leerden we de ruimte ‘plat te slaan’ in tweedimensionale tekeningen. Studenten van nu leren driedimensionaal denken. Alle gegevens gaan in een database en worden verwerkt in driedimensionale modellen. Dat heeft grote voordelen. Als je een vloer bestelt bij een leverancier moest je vroeger vaak met een meetlint door het project. Tegenwoordig heb je die gegevens met één druk op de knop.” Het is duidelijk: engineering, aanbesteden, planning, beheer, álles verandert door gebruik van ICT. “Als Neerlands diep zeggen wij: anno 2016 is het ondenkbaar dat je geen gebruik maakt van slimme ICT oplossingen,” zegt Buck.

Hoe vergroten projectmanagers en teams hun kennis?

“Kijk vooral bij de buren. Gebruik Bouw Informatie Modellen (BIM) en goede tools zoals Serious Gaming. Er is al heel veel bedacht. Kennisuitwisseling leidt tot kennisvermeerdering voor de hele sector.” Een mooi voorbeeld daarvan maakte hij zelf mee tijdens de aanleg van de Betuweroute: “Wij waren de eersten in Nederland die tunnels gingen boren in de slechte Nederlandse ondergrond. We hadden een proefveld samen met de aannemerij en met de kennis die wij toen opdeden is de Noord/Zuidlijn in Amsterdam een flinke stap verder geholpen. Zo kan dat ook met ICT: doorbouwen op elkaars kennis en ervaring.”

 

 

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer