Databank helpt het onverwachte beter voorspellen

  • 09 april 2015
  • Jenny Kamstra

Veel grote infrastructuurprojecten worden duurder opgeleverd dan ze gepland zijn. Om de achterliggende oorzaken daarvoor te onderzoeken, is volgens Thomas Neijenhuis een databank nodig. Hij schreef er zijn scriptie over aan de TU Delft, in samenwerking AT Osborne en Neerlands diep.

database

Wat is de achterliggende reden voor het gegeven dat grote infrastructuurprojecten vaak duurder worden opgeleverd dan gepland? Dat is een vraag die academici, beleidsmakers en opdrachtgevers al jaren bezig houdt. Zo ook Thomas Neijenhuis, die voor zijn afstuderen aan de opleiding Construction Management and Engineering aan de Technische Universiteit Delft een antwoord zocht op deze vraag. Vanuit de TU Delft werd hij hierin begeleid door prof. dr. ir Marcel Hertogh, dr.ir. Marian Bosch-Rekveldt en drs. Martijn Leijten. Zijn onderzoeksrapport is nu te vinden in de bibliotheek op deze website.

Waarom weten we nog steeds niet waarom infrastructuurprojecten vaak anders verlopen?

“Eigenlijk weten met z’n allen heel veel van deze projecten. Het probleem is echter dat iedereen maar een klein deeltje weet, hooguit van de projecten waar mensen zelf aan gewerkt hebben. Om te achterhalen waarom infrastructuurprojecten duurder opgeleverd worden dan gepland, is het noodzakelijk om die projecten naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken. Hiervoor moet je dus eerst alle kennis bij iedereen ophalen. Pas daarna kun je, op basis van de vergelijking, lessen trekken voor de toekomst.”

Hoe deel je alle Nederlandse infrastructuurkennis het beste met elkaar?

“Daarvoor is een databank nodig waarin je op een uniforme en objectieve manier projecten vastlegt, want projecten zijn nu moeilijk met elkaar te vergelijken. Dat concludeer ik op basis van interviews bij ProRail en Rijkswaterstaat. Overigens is zo’n databank geen heilige graal, want natuurlijk leer je niet alleen door je project te verantwoorden en daar lessen uit te halen, maar ook door ervaring op te doen en met mensen van andere projecten te praten. Wel denk ik dat een databank een hulpmiddel kan zijn om onderzoek te doen naar het verloop van projecten en daarmee toekomstige projecten beter kan laten verlopen.”

Hoe helpt een databank bij toekomstige projecten?

“Het grootste deel van de kostenoverschrijdingen is te verklaren door een klein aantal gebeurtenissen, die per project verschillen. Bijvoorbeeld een ontwerpwijziging of omdat grond sterker vervuild blijkt dan bij het ontwerp is aangenomen. Het nut van de databank is dat je leert om die gebeurtenissen minder onverwacht te laten zijn. Zodat je als project kunt anticiperen en de toekomst beter voorspelbaar wordt.”

Wie zouden jouw afstudeerrapport met meer informatie moeten lezen?

“Mensen die politiek verantwoordelijk zijn voor wat wordt gerealiseerd. Maar ook beleidsmakers en adviseurs bij ministeries. Ik hoop dat zij beginnen met het optuigen van een databank. Hierbij zou ik starten binnen een specifiek domein, zoals wegverbreding of stationsvernieuwing. Als je klein begint, is het behapbaar en creëer je snel transparantie over de grootste onzekerheden.”

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer