Databank helpt het onverwachte beter voorspellen

  • 09 april 2015
  • Jenny Kamstra

Veel grote infrastructuurprojecten worden duurder opgeleverd dan ze gepland zijn. Om de achterliggende oorzaken daarvoor te onderzoeken, is volgens Thomas Neijenhuis een databank nodig. Hij schreef er zijn scriptie over aan de TU Delft, in samenwerking AT Osborne en Neerlands diep.

database

Wat is de achterliggende reden voor het gegeven dat grote infrastructuurprojecten vaak duurder worden opgeleverd dan gepland? Dat is een vraag die academici, beleidsmakers en opdrachtgevers al jaren bezig houdt. Zo ook Thomas Neijenhuis, die voor zijn afstuderen aan de opleiding Construction Management and Engineering aan de Technische Universiteit Delft een antwoord zocht op deze vraag. Vanuit de TU Delft werd hij hierin begeleid door prof. dr. ir Marcel Hertogh, dr.ir. Marian Bosch-Rekveldt en drs. Martijn Leijten. Zijn onderzoeksrapport is nu te vinden in de bibliotheek op deze website.

Waarom weten we nog steeds niet waarom infrastructuurprojecten vaak anders verlopen?

“Eigenlijk weten met z’n allen heel veel van deze projecten. Het probleem is echter dat iedereen maar een klein deeltje weet, hooguit van de projecten waar mensen zelf aan gewerkt hebben. Om te achterhalen waarom infrastructuurprojecten duurder opgeleverd worden dan gepland, is het noodzakelijk om die projecten naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken. Hiervoor moet je dus eerst alle kennis bij iedereen ophalen. Pas daarna kun je, op basis van de vergelijking, lessen trekken voor de toekomst.”

Hoe deel je alle Nederlandse infrastructuurkennis het beste met elkaar?

“Daarvoor is een databank nodig waarin je op een uniforme en objectieve manier projecten vastlegt, want projecten zijn nu moeilijk met elkaar te vergelijken. Dat concludeer ik op basis van interviews bij ProRail en Rijkswaterstaat. Overigens is zo’n databank geen heilige graal, want natuurlijk leer je niet alleen door je project te verantwoorden en daar lessen uit te halen, maar ook door ervaring op te doen en met mensen van andere projecten te praten. Wel denk ik dat een databank een hulpmiddel kan zijn om onderzoek te doen naar het verloop van projecten en daarmee toekomstige projecten beter kan laten verlopen.”

Hoe helpt een databank bij toekomstige projecten?

“Het grootste deel van de kostenoverschrijdingen is te verklaren door een klein aantal gebeurtenissen, die per project verschillen. Bijvoorbeeld een ontwerpwijziging of omdat grond sterker vervuild blijkt dan bij het ontwerp is aangenomen. Het nut van de databank is dat je leert om die gebeurtenissen minder onverwacht te laten zijn. Zodat je als project kunt anticiperen en de toekomst beter voorspelbaar wordt.”

Wie zouden jouw afstudeerrapport met meer informatie moeten lezen?

“Mensen die politiek verantwoordelijk zijn voor wat wordt gerealiseerd. Maar ook beleidsmakers en adviseurs bij ministeries. Ik hoop dat zij beginnen met het optuigen van een databank. Hierbij zou ik starten binnen een specifiek domein, zoals wegverbreding of stationsvernieuwing. Als je klein begint, is het behapbaar en creëer je snel transparantie over de grootste onzekerheden.”

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Ethische reflecties als vast onderdeel van projecten

Technologische vernieuwingen kunnen van digitale leiders verlangen om buiten veilige kaders te treden. Bij innovatieve projecten kan nu eenmaal niet geput worden uit eerdere ervaringen en uitkomsten kunnen onzeker zijn, net als (onbedoelde) neveneffecten. In eerdere artikelen in deze reeks werd al toegelicht dat daar een andere houding bij past: van denken en handelen, van […]

lees meer
  • Terugblik op Kernprogramma 19-21: ‘Lessons learned’ en uitgelichte Kwesties

In oktober was er feest. Nd Kern 19-21 sloot het programma af met een certificaatuitreiking. De groep projectmanagers is verrijkt met nieuwe kennis om toe te passen in de praktijk. Een concreet uitvloeisel van een Kernprogramma is de ‘Kwestie’ die iedere deelnemer schrijft aan het eind van het programma. Hierin past een deelnemer de opgedane […]

lees meer
  • Nieuws
  • Nd Zomergast 2022: Innoveren in de praktijk

Niet één, maar meerdere zomergasten vulden het programma van Nd Zomergast afgelopen donderdag. Op ‘het toneel’ van NEXT Delft werden we onder begeleiding van Janine van Oosten (Neerlands diep) meegenomen langs verschillende casussen waar geïnnoveerd wordt in de praktijk. Een belangrijk thema waar nog veel te leren valt bleek bij deze enerverende bijeenkomst.

lees meer