Doorsmeren en olie verversen

  • 04 juni 2014
  • Jenny Kamstra

Karel Noordzij was te gast bij de tweede editie van het Topprogramma. Als lid van de directies van onder meer Schiphol, PGGM, Transport en Logistiek Nederland en van de NS heeft hij niet alleen ruime ervaring opgedaan op het gebied van leiderschap, maar hij schreef er ook een boek over. Als gast in de startbijeenkomst van het Topprogramma, dat geheel in het teken staat van leiderschap, lijkt hij dan ook erg op zijn plek. Acht van de twaalf deelnemers hadden een persoonlijk gesprek met hem voorbereid en mochten hem twee aan twee een uur lang het vuur aan de schenen leggen. Hoe kijkt hij terug op de dag? Wat zijn de thema’s die topmanagers van nu bezig houden en wat vindt hij van de wijze waarop zij hun leiderschap inzetten?

Karel Noordzij

Karel Noordzij

In zijn net verschenen boek ‘Op weg naar nieuw leiderschap’ pleit hij voor een andere stijl van leiderschap. Leiderschap dat beter past bij de snel veranderende samenleving waarin we niet zozeer moeten streven naar een superieure strategie, maar naar een integere cultuur. Want wat heb je nog aan een driejarenplan als er elk half jaar een nieuwe IPad uitkomt? Organisaties hebben volgens Noordzij in de 21ste eeuw talent nodig dat de energie en de creativiteit heeft om de strategie steeds opnieuw aan te passen en uit te voeren. Als gevolg daarvan zal de concurrentiestrijd zich meer en meer gaan toespitsen op het aantrekken en behouden van menselijk talent. En om dat talent aan zich te binden, moeten leiders waarden als ‘integere cultuur’ en ‘zingeving’ in ere herstellen en expliciet uitdragen.

Wat was uw eerste indruk van het leiderschap van de acht deelnemers die u tegenover u kreeg?

‘Wat me opviel was dat er veel bereidheid tot leren was. En dan vooral op gebied van de persoonlijke ontwikkeling. De deelnemers durfden zich heel open en kwetsbaar op te stellen en kritisch naar zichzelf te kijken. Dat vond ik heel hoopgevend.’

Waarom hoopgevend?

‘Het creëren van een integere cultuur begint bij onszelf. En dat is ingewikkelder dan het klinkt. Om te voorkomen dat we steeds weer in de valkuilen van ons eigen ego stappen en daarmee het perspectief op die belangrijke waarden verliezen, zullen we ons regelmatig moeten laten doorsmeren en onze olie vaker moeten verversen. Alleen dan zullen we in staat zijn de dingen echt anders aan te pakken. De bereidheid daartoe was bij deze managers in elk geval volop aanwezig en dat stemt mij dus hoopvol voor de toekomst.’

Wat zijn de thema’s die deze generatie managers bezighoudt?

‘Bij verandering loop je niet alleen tegen je eigen ingesleten gewoontes aan, maar ook tegen die van anderen. Hoe breng je vernieuwing als je baas nog volgens het oude patroon handelt of je organisatie er ogenschijnlijk niet aan toe is? Deze vraag kwam ook bij de deelnemers terug. Wat doe je als de lijnorganisatie conservatiever is dan jij kunt gebruiken in je projectmanagement? Was bijvoorbeeld een vraag die ik een aantal keer kreeg.’

Wat was uw antwoord daarop?

‘Zij zijn het tussenmanagement. De laag tussen de lijn en de projecten. Zij zijn dus de motor van die verandering. Dat moeten ze zich voldoende realiseren. Bij het creëren van de integere cultuur moeten ze zich dus niet alleen op hun projectmanagement richten, maar ook op de lijn. Aangeven wat je nodig hebt en daar duidelijke kaders voor stellen.’

Wat was uw eigen eye opener van de dag?

‘Als ik tien jaar geleden over doorsmeren en olie verversen sprak, vond men dat vaak niet zo nodig. Nu merk ik dat er juist heel veel behoefte aan is. Voor mij is dat een teken dat er echt iets aan het kenteren is.’

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer