Eerste bijeenkomst met Trafikverket (Zweden) en infravertegenwoordigers uit Nederland

  • 04 oktober 2016
  • Maarten Kraneveld

Een gezelschap project- en lijnmanagers van Trafikverket uit Zweden en van een aantal grote infraprojecten uit Nederland zijn op 1 en 2 juni bij elkaar gekomen om kennis en praktijkervaringen uit te wisselen. Het centrale thema was: the holistic approach of project management.

Een holistische benadering gaat uit van het idee dat systemen en de onderdelen daarbinnen als geheel moeten worden gezien. Zij richt zich op de functies en eigenschappen van die onderdelen, de onderlinge interactie daartussen en hun relatie tot het geheel. Vanuit deze achtergrond hebben de deelnemers samen de mogelijke betekenis verkend van een ‘holistische aanpak van projectmanagement’. In twee rondes zijn de deelnemers aan de slag te gaan om door middel van mind maps te komen tot definitievorming.

De deelnemers stelden vast dat een holistisch gedreven projectmanager een leider is die:

  • Bewust kiest voor een open cultuur binnen het project en in relatie tot de externe stakeholders;
  • Alle onderdelen als geheel ziet waarin alles met alles is verbonden;
  • Dienend leiderschap toont om een win win (1+1=3) situatie te creëren en om de juiste dingen te doen, anders dan de dingen juist te doen.

Daarnaast werd benadrukt dat er geen sprake is van ‘goed’ of ‘slecht’ in het onderscheid tussen de traditionele en een holistische aanpak. Het is zelfs nodig om een gestructureerde basis te hebben. Maar voor het managen van grote infrastructurele projecten in een complexe omgeving is veel meer nodig.

De holistische aanpak richt zich meer op fundamentele onderliggende vraagstukken, dan op het bestrijden van symptomen. Daarom werd de deelnemers gevraagd om binnen verschillende relaties met lijnmanagement, assetmanagement, aannemers, stakeholders en politiek en media, aan de hand van praktijkvoorbeelden op zoek te gaan naar onderliggende patronen en de impact hiervan te bespreken.

Vervolgens bespraken de deelnemers de onderlinge samenhang van deze patronen en de mate waarin zij daar zelf invloed op hebben. De algemene conclusie was dat hun invloed groot is en dat een kleine wijziging in houding en gedrag uiteindelijk kan leiden tot een verandering van het geheel. De vraag diende zich aan: maar hoe doe je dat dan? In verschillende rondes hebben de deelnemers reflectieve vragen bedacht vanuit de 5 principes van opmerkzaamheid om een meer holistisch perspectief te stimuleren.

Vanuit Neerlands diep zien we reflectie als een goed middel om een situatie van een afstand te bekijken en na te denken over de effecten van je eigen acties. Uit de gesprekken bleek dat met name je onderbuikgevoel essentieel is om grote en kleine risico’s te signaleren. Dit gevoel ontwikkel je door ervaring, een open en nieuwsgierige houding en lef om de ‘moeilijke’ vraag te stellen.

We kijken uit naar een mooi vervolg.

Van deze bijeenkomst is ook een verslag gemaakt. Het geeft een overzicht van alle uitkomsten uit de tweedaagse. Het verslag is hier te downloaden.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast On Tour 2020

Heb jij de onlinesessies van de afgelopen Nd Zomergast On Tour gemist? Lees de synthese van professor André Dorée van de Universiteit Twente terug.

lees meer
  • Nieuws
  • ‘Participatie is serious business’

Het project Oostvaardersoevers beleeft eind juni een dubbele primeur: het is onderwerp van de eerste Nd Participatie Spiegel én van de eerste online Nd Spiegel van Neerlands diep. In drie korte sessies halen het omgevingsteam van het project en collega spiegelaars van andere projecten en organisaties veel nuttige adviezen en verbeterpunten op.

lees meer
  • Nieuws
  • Online leren in tijden van corona – en daarna

Neerlands diep draaide in coronatijden door. We schakelden vanaf medio maart in korte tijd over naar zo veel mogelijk onlineactiviteiten, raakten gewend aan het online faciliteren en leerden wat wel en niet online werkt. Voorlopig blijven we veel online werken en vallen we alleen terug op face-to-face als het echt nodig is. We ontwikkelen ons online repertoire intussen door en breiden onze gereedschapskist voor online leren gestaag uit. En we bouwen verder aan een toekomstvast en adaptief ontwerp van ons totaalprogramma, ook voor de periode na corona.

lees meer