Hoe hoger de druk, hoe groter het risico te simplificeren

  • 19 januari 2015
  • Jenny Kamstra

De video die hieronder te bekijken is gaat over het tweede principe van collectieve opmerkzaamheid: ‘terughoudendheid tot simplificeren’. Herman de Bruine, docent projectmanagement aan de Haagse Hogeschool bespreekt ‘terughoudendheid tot simplificeren’ aan de hand van een voorbeeld dat we allemaal kennen; de verkeerde wissel waardoor Sven Kramer het goud op de Olympische Spelen in 2010 verloor.

https://vimeo.com/117162132

Toepassing in projecten

Na Herman beschrijft Christiaan Caan, Alliantiemanager OV Saal Zuidtak Oost bij ProRail, wanneer en waarom hij terughoudend is tot simplificeren. En Frans de Kock, projectmanager SAA bij Rijkswaterstaat, vertelt wanneer in zijn ogen de verleiding tot simplificeren het grootst is.

Reageer

Ook interessant

  • Terugblik op de slotsessie van de Nd Evaluatie Expeditie – 19 juni 2025

Op donderdag 19 juni 2025 kwamen teamleden van zes projecten (Aanpak Ring Zuid Groningen, de Afsluitdijk, A16 Rotterdam, Dijkversterking Gorinchem – Waardenburg, Markermeerdijken en Rijnlandroute) samen met de wetenschappers Jos Arts (Rijksuniversiteit Groningen) en Mark van Vuuren (Universiteit Twente) en een groot aantal professionals uit het netwerk van Neerlands diep in Apeldoorn bijeen voor de […]

lees meer
  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer