“Bouw- en projectmanagers erkennen dat er een wereld te winnen is op gebied van ICT, maar we zien dat ze zich terughoudend opstellen als we vragen of ze willen bijdragen of deelnemen aan onze ICT-gerelateerde sessies”, zegt Guus Pieters. Hoe voorkomen we dat projecten in een kramp schieten en jagen we het leerproces aan? De notitie Leren over ICT in bouw- en infraprojecten kan de sleutel zijn.
Samen met Olaf Lukkassen interviewde Guus achttien deskundigen – projectmanagers, hoogleraren, leidinggevenden – met wie hij ICT in bouw- en infraprojecten verkende. Het was een expliciete vraag van de Raad van Toezicht van Neerlands diep om meer aandacht te besteden aan het thema. ICT is een gevoelig onderwerp, falen mag eigenlijk niet meer. Actuele politieke discussies, zoals vanuit de commissie-Elias, versterken de verkramping.
Routines doorbreken
Guus: “In de afgelopen twee jaar hebben we bij Neerlands diep tal van instrumenten en activiteiten aangeboden specifiek voor ICT-vraagstukken. Toch kost het moeite om het leerproces op gang te krijgen. Het onderwerp wordt moeilijk ontvangen, maar we weten allemaal dat het een toprisico kan zijn waarvan de beheersing een andere aanpak vraagt dan de bekende routines.”
Als het moeilijk wordt…
De onzekerheid binnen projectteams neemt toe en onderdrukken elke leerbehoefte. Neerlands diep wil vooral het urgentiebesef van het ICT-vraagstuk vergroten en het dogma ontzenuwen dat projecten onfeilbaar zijn. Guus: “Bijvoorbeeld als het moeilijk wordt of een mislukking dreigt, neemt de druk op de samenwerking toe en worden de luiken gesloten. Je mag immers niet falen. Dan ga je jouw onvermijdelijke fouten niet of te laat bekendmaken. Hierdoor staan teams niet meer open voor leren.”
Onvoldoende deskundigheid
De rondgang langs de achttien experts, eerder dit jaar, is vervat in het memo Leren over ICT in bouw- en infraprojecten. Opvallend was vooral de breed gedeelde opvatting onder de geïnterviewden dat bij stakeholders, projectorganisaties en opdrachtnemers onvoldoende deskundigheid beschikbaar is om de ICT- component te managen.
Focus op beton en staal
Guus: “Wat we zien is dat civiele techniek (CT) en informatie- en communicatietechnologie (ICT) twee verschillende werelden zijn, die nog niet met elkaar zijn verbonden. Bij de start ontbreekt het in het kwartiermakersteam aan ICT-deskundigheid. Tijdens het project ligt de focus nog altijd op beton en staal. Er is een tekort aan ICT-skills en -capaciteit in de gehele keten. Ook marktpartijen hebben de integrale oplossing niet. In elk project zijn IT-talenten werkzaam, maar zij werken vaak op een eiland en vinden het lastig om het belang van hun opgave, hun kennis en vaardigheden over te dragen op collega’s.”
Leerdoelen en nieuwe activiteiten
De Raad van Toezicht van Neerlands diep heeft de notitie goedgekeurd en geadviseerd activiteiten in gang te zetten die de routine doorbreken. Guus: “We hebben inmiddels leerdoelen geformuleerd en starten nog dit jaar met nieuwe ICT-activiteiten. In de notitie vind je een overzicht van de leerdoelen en leervormen. We hebben al nieuwe activiteiten benoemd, zoals netwerkbijeenkomsten over geleerde lessen en serious games.”
Meer informatie
Daarnaast vind je in Leren over ICT in bouw- en infraprojecten een overzicht van alle geïnterviewden, de top vijf van culturele en inhoudelijke ICT-vraagstukken, het huidige leer- en ontwikkelaanbod, een toelichting op de drie kernconclusies van de commissie-Elias, en meer.