‘ICT is een gevoelig onderwerp. Falen mag eigenlijk niet meer’

  • 26 augustus 2015
  • Manon Raats

“Bouw- en projectmanagers erkennen dat er een wereld te winnen is op gebied van ICT, maar we zien dat ze zich terughoudend opstellen als we vragen of ze willen bijdragen of deelnemen aan onze ICT-gerelateerde sessies”, zegt Guus Pieters. Hoe voorkomen we dat projecten in een kramp schieten en jagen we het leerproces aan? De notitie Leren over ICT in bouw- en infraprojecten kan de sleutel zijn.

Nederland, Amsterdam, 1 mei 2014. Aanleg Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro. Bouwput Centraal Station. Achter de wanden van de verdeelhal van de metro liggen de technische ruimtes. The City of Amsterdam is building a new subway (underground) line. The tunnel is partly constructed underneath the old part of the city. The completion of the metro line is scheduled for 2017. Foto: Ge Dubbelman/Hollandse Hoogte.

Samen met Olaf Lukkassen interviewde Guus achttien deskundigen – projectmanagers, hoogleraren, leidinggevenden – met wie hij ICT in bouw- en infraprojecten verkende. Het was een expliciete vraag van de Raad van Toezicht van Neerlands diep om meer aandacht te besteden aan het thema. ICT is een gevoelig onderwerp, falen mag eigenlijk niet meer.
Actuele politieke discussies, zoals vanuit de commissie-Elias, versterken de verkramping.

Routines doorbreken

Guus: “In de afgelopen twee jaar hebben we bij Neerlands diep tal van instrumenten en activiteiten aangeboden specifiek voor ICT-vraagstukken. Toch kost het moeite om het leerproces op gang te krijgen. Het onderwerp wordt moeilijk ontvangen, maar we weten allemaal dat het een toprisico kan zijn waarvan de beheersing een andere aanpak vraagt dan de bekende routines.”

Als het moeilijk wordt…

De onzekerheid binnen projectteams neemt toe en onderdrukken elke leerbehoefte. Neerlands diep wil vooral het urgentiebesef van het ICT-vraagstuk vergroten en het dogma ontzenuwen dat projecten onfeilbaar zijn. Guus: “Bijvoorbeeld als het moeilijk wordt of een mislukking dreigt, neemt de druk op de samenwerking toe en worden de luiken gesloten. Je mag immers niet falen. Dan ga je jouw onvermijdelijke fouten niet of te laat bekendmaken. Hierdoor staan teams niet meer open voor leren.”

Onvoldoende deskundigheid

De rondgang langs de achttien experts, eerder dit jaar, is vervat in het memo Leren over ICT in bouw- en infraprojecten. Opvallend was vooral de breed gedeelde opvatting onder de geïnterviewden dat bij stakeholders, projectorganisaties en opdrachtnemers onvoldoende deskundigheid beschikbaar is om de ICT- component te managen.

Focus op beton en staal

Guus: “Wat we zien is dat civiele techniek (CT) en informatie- en communicatietechnologie (ICT) twee verschillende werelden zijn, die nog niet met elkaar zijn verbonden. Bij de start ontbreekt het in het kwartiermakersteam aan ICT-deskundigheid. Tijdens het project ligt de focus nog altijd op beton en staal. Er is een tekort aan ICT-skills en -capaciteit in de gehele keten. Ook marktpartijen hebben de integrale oplossing niet. In elk project zijn IT-talenten werkzaam, maar zij werken vaak op een eiland en vinden het lastig om het belang van hun opgave, hun kennis en vaardigheden over te dragen op collega’s.”

Leerdoelen en nieuwe activiteiten

De Raad van Toezicht van Neerlands diep heeft de notitie goedgekeurd en geadviseerd activiteiten in gang te zetten die de routine doorbreken. Guus: “We hebben inmiddels leerdoelen geformuleerd en starten nog dit jaar met nieuwe ICT-activiteiten. In de notitie vind je een overzicht van de leerdoelen en leervormen. We hebben al nieuwe activiteiten benoemd, zoals netwerkbijeenkomsten over geleerde lessen en serious games.”

Meer informatie

Daarnaast vind je in Leren over ICT in bouw- en infraprojecten een overzicht van alle geïnterviewden, de top vijf van culturele en inhoudelijke ICT-vraagstukken, het huidige leer- en ontwikkelaanbod, een toelichting op de drie kernconclusies van de commissie-Elias, en meer.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast On Tour 2020

Heb jij de onlinesessies van de afgelopen Nd Zomergast On Tour gemist? Lees de synthese van professor André Dorée van de Universiteit Twente terug.

lees meer
  • Nieuws
  • ‘Participatie is serious business’

Het project Oostvaardersoevers beleeft eind juni een dubbele primeur: het is onderwerp van de eerste Nd Participatie Spiegel én van de eerste online Nd Spiegel van Neerlands diep. In drie korte sessies halen het omgevingsteam van het project en collega spiegelaars van andere projecten en organisaties veel nuttige adviezen en verbeterpunten op.

lees meer
  • Nieuws
  • Online leren in tijden van corona – en daarna

Neerlands diep draaide in coronatijden door. We schakelden vanaf medio maart in korte tijd over naar zo veel mogelijk onlineactiviteiten, raakten gewend aan het online faciliteren en leerden wat wel en niet online werkt. Voorlopig blijven we veel online werken en vallen we alleen terug op face-to-face als het echt nodig is. We ontwikkelen ons online repertoire intussen door en breiden onze gereedschapskist voor online leren gestaag uit. En we bouwen verder aan een toekomstvast en adaptief ontwerp van ons totaalprogramma, ook voor de periode na corona.

lees meer