Instrumentenkoffer van designers gebruikt in infraprojecten

  • 08 mei 2015
  • Jenny Kamstra

Dit webinar bespraken we design thinking met André Schaminée, oprichter van Twijnstra Gudde//social design, en Amiranda Abbes, projectmanager A27/A1 bij Rijkswaterstaat. André helpt organisaties design thinking in te zetten en Amiranda ziet design thinking als een goede aanvulling op haar project.

https://www.youtube.com/watch?t=147&v=eZWack-pV0c

Leefwereld en systeemwereld

Allereerst vertelt André Schaminée wat design thinking precies is. “Design thinking wordt in het Nederlands ook wel ontwerpdenken genoemd. Design thinking is een instrumentenkoffer die ontwerpers gebruiken om tot creatieve oplossingen te komen. De aanpak van ontwerpers is niet alleen bruikbaar om tot nieuwe producten te komen, maar is ook heel geschikt om tot nieuw beleid te komen of om nieuw perspectief te ontwikkelen voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Nu wordt er in mijn ogen regelmatig beleid gemaakt waarbij de eindgebruiker uit het oog wordt verloren. Tot op zekere hoogte is dat te verklaren doordat de technische en organisatorische context zo ingewikkeld is dat het al onze aandacht vraagt. De grote opgave is om weer beleid te gaan maken dat aansluit bij het dagelijks leven van mensen. We moeten een poging doen de leefwereld en de systeemwereld weer dichter bij elkaar te brengen. Design thinking kan daar, door de empathische aanpak, geweldig bij helpen.”

Verbreding A6

“Een project waarbij design thinking is ingezet is de verbreding van de A6 in Almere. Die verbreding betekende dat een aantal fietstunnels die onder de snelweg door gaan voor langere tijd afgesloten zouden zijn. Nu kan je heel technisch onderzoeken wat de kortste omrij-route is, maar je kunt ook kijken wat er aan de hand is vanuit het oogpunt van de bewoners. We vroegen hen naar de betekenis van de onderdoorgangen in hun dagelijks leven en waar een goede omweg aan voldoet. De bewoners bleken fysieke veiligheid, sociale veiligheid en goede communicatie belangrijker te vinden dan de kortste route. Toen we dat in de gaten kregen zijn we afgestapt van ons streven een zo kort mogelijke omweg te creëren. Want niet de kortste route was het veiligst, maar een net iets langere route. Vervolgens hebben de experts in co-creatie met de bewoners het definitieve ontwerp van de gewenste omrij-route gemaakt.”

“Ook naar aanleiding van dit voorbeeld bij de A6 raad ik iedereen aan groter te denken, uit te zoomen. We zijn vaak geneigd binnen de contouren van ons plangebied naar een oplossing te zoeken. Maar wanneer je kijkt vanuit een groter geheel, komen er ook andere oplossingen. Het design proces maakt een probleem vaak eerst abstracter en groter. Als je de verleiding kunt weerstaan heel snel te willen weten wat de oplossing is, ben je al een heel eind qua mindset.”

Steeds vaker in iemands achtertuin

Amiranda Abbes is projectmanager A27/A1 en A12. Zij wil design thinking inzetten in haar project en is hierover in gesprek met André. De reden dat zij geïnspireerd is om met design thinking aan de gang te gaan, beschrijft ze zelf als volgt: “We zijn steeds vaker in iemands achtertuin bezig. Bovendien is in steeds meer projecten, denk aan de Noord/Zuidlijn, de A2 Maastricht, de eindgebruiker steeds belangrijker. Ik heb nu een project in een kritische omgeving en ik vroeg me voortdurend af hoe ik om kan gaan met die omgeving. Toen sloot ik aan bij een bijeenkomst waar André een goed verhaal vertelde. Dat gaf mij handvaten. Ik wil kijken of we in en met die omgeving mooie dingen kunnen doen. Niet alleen hinder verminderen, maar de kansen die er zijn benutten.”

Wordt vervolgd

Vanuit Neerlands diep is al afgesproken met Amiranda dat we in een later stadium graag van haar horen hoe het design thinking proces is verlopen bij A27/A1 en wat het heeft opgeleverd.

Meer weten?

Meer weten over design thinking of over onze webinars? Neem dan contact op met programmamanager Steven van Luipen via steven@neerlandsdiep.nl of 06-24855463.

Reageer

Ook interessant

  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer
  • Nieuws
  • Informatieoverdracht van project naar beheer | praktijkonderzoek van Christiaan Caan

In grote infrastructurele projecten draait alles om deadlines, oplevermomenten en zichtbare resultaten. Maar er is één stap die vaak stilletjes naar de achtergrond verdwijnt: de overdracht van informatie van project naar beheer. Zonde, want juist dáár ligt een sleutel tot langdurige veiligheid, kwaliteit én vertrouwen. Wat als we die stap niet langer als sluitstuk zien, […]

lees meer