Overdracht: aansluiting gemist of probleemloze reis?

  • 17 november 2014
  • Manon Raats

De Betuweroute en Randstadrail zijn projecten uit het verleden waarvan projectmanagers en beheerders veel kunnen leren over de overdracht. Naar verwachting draagt Dienst Metro de Noord/Zuidlijn in 2017 over aan de exploitant, het GVB. Hoe krijg je meer inzicht in de complexiteit van de overdrachtsfase? Hoe houd je aansluiting bij onzekerheden en gedrag van betrokken partijen?

Metrostation Amsterdam Centraal

On die vragen heeft Esther Schouten zich in zes maanden bij project Noord/Zuidlijn, Dienst Metro verdiept, begeleid door Gerard Scheffrahn, projectmanager Diepe Stations Noord/Zuidlijn. Ze analyseerde de overdracht van de Betuweroute en Randstadrail. De neerslag daarvan heeft ze vervat in ‘Aansluiting gemist’, de scriptie die Esther schreef als afronding van haar master Governance en Management van Complexe Systemen aan de Erasmus Universiteit.

Invloed van onzekerheden

‘Aansluiting gemist’ is een onderzoek naar de invloed van onzekerheden op de overdrachtsfase van grootschalige complexe infrastructurele projecten, dat voor alle grote infrastructurele projecten op weg naar de overdracht waardevolle inzichten bevat. Het gaat vooral in op de zachte kant: het gedrag van managers uit de project- en de beheerorganisatie. 

Drie onzekerheden bij de overdracht
Esther onderscheidt drie soorten onzekerheden die bepalend zijn voor het verloop van de overdracht. In een interview op www.noordzuidlijnkennisnet.nl vertelt ze: “Opmerkelijk was dat de onzekerheid al begon bij een goede definitie van het begrip overdracht. Het is een algemeen geaccepteerd begrip, zonder dat er een nauwkeurige definitie van bestaat. Het gebrek aan een goede definitie blijkt van negatieve invloed op een soepel verloop van de overdracht zelf.”

Grijze gebieden

Ook ziet ze dat partijen te veel binnen de contractuele kaders blijven denken en dat contracten per definitie incompleet zijn. De grijze gebieden die ontstaan werken verlammend op het nemen van beslissingen. Esther suggereert dat het beter is om te richten op het doel van overdracht: de infunctiestelling van het project. Daarnaast zouden projectmanagers veel meer een complexiteit-erkennende strategie moeten inzetten. De scriptie geeft daar inzicht over.

Meer informatie

In het interview op de kenniswebsite van Noord/Zuidlijn lees je meer over de onzekerheden in de overdrachtsfase van een project, wat het effect is en op welke manier managers van zowel project- als beheerorganisaties daarmee omgaan. Onderaan het artikel, maar ook in de bibliotheek van Neerlands diep, kun je ‘Aansluiting gemist’ downloaden.

Reageer

Ook interessant

  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer
  • Nieuws
  • Informatieoverdracht van project naar beheer | praktijkonderzoek van Christiaan Caan

In grote infrastructurele projecten draait alles om deadlines, oplevermomenten en zichtbare resultaten. Maar er is één stap die vaak stilletjes naar de achtergrond verdwijnt: de overdracht van informatie van project naar beheer. Zonde, want juist dáár ligt een sleutel tot langdurige veiligheid, kwaliteit én vertrouwen. Wat als we die stap niet langer als sluitstuk zien, […]

lees meer