Webinar duurzaam samenwerken vanuit de Marktvisie

  • 28 juni 2016
  • Jenny Kamstra

Op dinsdag 21 juni verzorgde Neerlands diep een webinar over de Marktvisie. Met als gasten Aline ArendsManager Implementatie Marktvisie bij Rijkswaterstaat en Joris van Papenrecht, commercieel directeur bij BAM. Zij vertelden beide hoe zij bezig zijn de Marktvisie in de praktijk te brengen en gaven antwoord op diverse vragen van deelnemers.

Aftrap

De aftrap voor het ontwikkelen van de Marktvisie werd in januari 2015 gegeven door Jan Hendrik Dronkers, directeur generaal van Rijkswaterstaat. Hij vroeg zich hardop af of Rijkswaterstaat klaar was voor de toekomst. En meende van niet. Omdat hij nog te vaak geconfronteerd werd met contracten die gebaseerd waren op de laagste prijs. Met alle gevolgen van dien. Hij zei daar van af te willen. Na die oproep is er binnen Rijkswaterstaat een traject uitgezet om samen met de markt te verkennen wat de Marktvisie zou moeten inhouden.

Marktvisie

Marktpartijen, kennisinstituten en opdrachtgevers zoals het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en Rijkswaterstaat hebben een visie opgesteld die gericht is op samenwerking en betere resultaten voor alle betrokken partijen. Zo ontstaat er weer ruimte voor vernieuwing. Er valt veel te winnen door oog te hebben voor elkaars belangen en door kwaliteit, professionaliteit en vakmanschap te belonen. Eind 2015 was er een concept Marktvisie van Rijkswaterstaat en marktpartijen. Dat concept bestond onder meer uit leidende principes voor de Marktvisie. In het webinar vertelt Guido Hagemann, directeur Productie en Projectmanagement over deze principes.

Om de Marktvisie te realiseren spreken alle betrokken partijen elkaar periodiek over het veranderproces. Belangrijke thema’s die de samenwerking in de sector beïnvloeden blijven hoog op de agenda. Of het nu gaat om risicoverdeling, transactiekosten of informatiedeling: concrete acties worden gezamenlijk bepaald en uitgevoerd. Daarnaast worden nieuwe deelnemers die zich aan de Marktvisie willen committeren betrokken. Zo versnelt de beweging en wordt de Marktvisie werkelijkheid.

Samenwerken

De Marktvisie bestaat uit voornemens van opdrachtgevers en de markt samen. Veel partijen werken aan de doorvertaling van die voornemens. Voorbeelden uit de praktijk zijn onder meer de projecten Velzertunnel en de Beatrixsluis. Veel nadrukkelijker dan voorheen wordt in deze projecten aandacht besteedt aan de manier waarop je samenwerkt. Bij de Velzertunnel is er bijvoorbeeld ieder kwartaal een bijeenkomst van opdrachtgever en opdrachtnemer over hoe er samengewerkt wordt. Bij de Beatrixsluis is de samenwerking als EMVI-criterium opgenomen en 2 maal per jaar gaan de projectmanagers bij elkaar langs om te bespreken hoe ze de samenwerking ervaren.

Rijkswaterstaat heeft een aantal projecten aangewezen waar specifieke elementen uit de Marktvisie worden geoefend. Daar is ook specifiek benoemd waar men zich op concentreert. Bij het project DOEN, de Nijkerkerbrug, wordt bijvoorbeeld regelarm gewerkt. Samenwerken met de markt zonder overbodige regels, zonder te selecteren op prijs en op basis van gelijkwaardigheid. Andere voorbeelden zijn Kustlijnzorg en A27 Houten – Hooipolder. 

Aan de slag met de Marktvisie

Joris van Papenrecht zegt over aan de slag gaan met de Marktvisie: “Wanneer je als projectmanager aan het begin van je project staat en je wilt aan de slag met de Marktvisie, kijk dan met je team naar hoe je in jouw project de Marktvisie kunt doorvertalen in concrete stappen. Ik geloof dat je dan op nieuwe manieren van werken kunt komen. Let wel, in de Marktvisie zit een grote component houding en gedrag en de Marktvisie is niet voor de ene dag wel en de andere dag niet. De principes gelden ook als het eens niet goed uitkomt. Aanvaard dat in aanbestedingen en in de uitvoering van complexe opgaven er altijd zaken zijn die anders lopen dan de bedoeling was. Juist in die gevallen kan de Marktvisie helpen de juiste koers te bepalen.”

 

Meer over de Marktvisie lees je hier.

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer