Accountability in communicatie: alleen een cijfer zegt nog niets

  • 11 december 2014
  • Jenny Kamstra

Op 16 december organiseert Neerlands diep het webinar ‘Accountability in communicatie’. Met aan tafel onder meer Jade Wissink van programma Ruimte voor de Rivier. Bijgestaan door Cathelijne Janssen (auteur ‘Accountability in communicatie’) maakte dit project het accountability-onderzoek op maat voor communicatie bij grote projecten. Tune in op de webinar en profiteer met jouw project van de opgedane kennis!

https://vimeo.com/114161415

Accountability-expert Cathelijne Janssen laat zien waarom accountability belangrijk is en hoe je er als communicatiemanager mee kunt starten. Het filmpje duurt ongeveer 8 minuten.

Zo start je met accountability

Als voorproefje op het webinar vertelt Cathelijne Janssen in deze video enthousiast hoe accountability bijdraagt aan de professionalisering van het vak. Met 15 jaar ervaring in de communicatie concludeert Cathelijne: “Ik heb in de praktijk veel voorbeelden gezien waarvan ik dacht, de communicatie kan effectiever, efficiënter en meer bijdragen aan organisatiedoelstellingen.” In de video geeft ze tips voor communicatiemanagers die met accountability willen starten. Er komt meer bij kijken dan meten en jezelf een cijfer geven!

Accountability bij communicatie in grote projecten

Zelf het wiel uitvinden hoeft gelukkig niet meer. Ruimte voor de Rivier, onderdeel van het netwerk van Neerlands diep, heeft het voortouw genomen met een accountability-pilot. Binnenkort ontvang je daarover een kort filmpje. Hierin zie je dat de programmadirecteur, projectmanager programmabeheersing en de communicatieadviseur allemaal hun eigen redenen hebben om blij te zijn met een gestructureerd kader om naar de communicatie te kijken. Alles over de pilot kom je te weten tijdens ons webinar op dinsdag 16 december. Van 16.00 tot 17.00 uur delen coördinator communicatie Jade Wissink, hoofd van de afdeling communicatie Jorien Douma en programmadirecteur Ruimte voor de Rivier Ben Broens hun kennis en beantwoorden ze vragen van deelnemers. Zet het in je agenda en luister en praat mee!

Jouw ervaringen

We zijn benieuwd of je ook op zoek bent naar manieren om de toegevoegde waarde van communicatie aan de organisatie te tonen. Deel je vragen en antwoorden in de Neerlands diep groep op LinkedIn.

Reageer

Ook interessant

  • De flexibele kracht van een multiproject: lessen van de Afsluitdijk

Wat doe je als je een aanpak hebt die werkt, maar waarvan je niet zeker weet waarom – laat staan of het ook elders zou kunnen werken? Die vraag stelde het team van Multiproject Afsluitdijk aan Neerlands diep. Twee jaar eerder is daar, middenin de complexiteit van zeven parallelle projecten op één dijk, een multiprojectaanpak […]

lees meer
  • Nieuws
  • Raakvlakprojecten | praktijkonderzoek van Frans van Wegen

Tien jaar geleden werkte Frans van Wegen, projectmanager bij ProRail (voor projecten tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht), aan de plaatsing van een vier meter hoog geluidsscherm nabij station Naarden-Bussum. Vlak voor de aanbesteding kwam hij in de trein toevallig een collega tegen die hem vertelde dat op dezelfde locatie vier tot vijf sporen zouden worden […]

lees meer
  • Nieuws
  • Informatieoverdracht van project naar beheer | praktijkonderzoek van Christiaan Caan

In grote infrastructurele projecten draait alles om deadlines, oplevermomenten en zichtbare resultaten. Maar er is één stap die vaak stilletjes naar de achtergrond verdwijnt: de overdracht van informatie van project naar beheer. Zonde, want juist dáár ligt een sleutel tot langdurige veiligheid, kwaliteit én vertrouwen. Wat als we die stap niet langer als sluitstuk zien, […]

lees meer