Apollo 13 en project Maaswerken als voorbeelden van veerkracht

  • 26 januari 2015
  • Jenny Kamstra

Ondanks alle beheersmaatregelen die we in projecten nemen, worden we toch nog regelmatig verrast. Hoe komt dat? Voor een deel door die maatregelen zelf, menen onderzoekers Kathleen Sutcliffe en Karl Weick. Hoe meer systemen we bouwen om de complexe werkelijkheid te beheersen, hoe minder opmerkzaam we worden voor wat er echt aan de hand is. Hoe we die opmerkzaamheid kunnen vergroten is de vraag die centraal staat tijdens het Neerlands diep Teamevent 2015.

Apollo 13

Sutcliffe en Weick hebben door onderzoek te doen in diverse organisaties vijf principes voor collectieve opmerkzaamheid gedefinieerd. Bovenstaande video gaat over het vierde principe ‘toewijding aan veerkracht’. Herman de Bruine, docent projectmanagement aan de Haagse Hogeschool, beschrijft toewijding aan veerkracht aan de hand van een klassiek voorbeeld: de vlucht van de Apollo 13. Daarna vertelt Eric Smulders, projectmanager Maaswerken bij Rijkswaterstaat, wat hij en zijn team doen om veerkrachtig te kunnen reageren.

Reageer

Ook interessant

  • Nieuws
  • Nd Zomergast On Tour 2020

Heb jij de onlinesessies van de afgelopen Nd Zomergast On Tour gemist? Lees de synthese van professor André Dorée van de Universiteit Twente terug.

lees meer
  • Nieuws
  • ‘Participatie is serious business’

Het project Oostvaardersoevers beleeft eind juni een dubbele primeur: het is onderwerp van de eerste Nd Participatie Spiegel én van de eerste online Nd Spiegel van Neerlands diep. In drie korte sessies halen het omgevingsteam van het project en collega spiegelaars van andere projecten en organisaties veel nuttige adviezen en verbeterpunten op.

lees meer
  • Nieuws
  • Online leren in tijden van corona – en daarna

Neerlands diep draaide in coronatijden door. We schakelden vanaf medio maart in korte tijd over naar zo veel mogelijk onlineactiviteiten, raakten gewend aan het online faciliteren en leerden wat wel en niet online werkt. Voorlopig blijven we veel online werken en vallen we alleen terug op face-to-face als het echt nodig is. We ontwikkelen ons online repertoire intussen door en breiden onze gereedschapskist voor online leren gestaag uit. En we bouwen verder aan een toekomstvast en adaptief ontwerp van ons totaalprogramma, ook voor de periode na corona.

lees meer