Welke kennis en ervaring willen jullie uit het netwerk halen?
Grietske: “Als ik terugkijk, ben ik misschien te idealistisch uit de aanbestedingsfase gekomen, wat betreft mijn verwachtingen van de opdrachtnemer. Bij de uitvoering stromen er veel nieuwe mensen in bij de aannemers. Zij moeten meegenomen worden in het verhaal.” Ook de planning is een belangrijk element waarover Grietske kennis zou willen uitwisselen. “De planning in een project wordt vaak onderschat, terwijl die erg strak is, en leidend, ook vanwege de eisen van banken bij de financiering. Wat is hierbij de rol van de opdrachtgever? Moet een aannemer eerst de organisatie op orde krijgen en dan pas gaan ontwerpen?” Omdat het de druk op het project, en de complexiteit verhoogt, vinden Willem en Nicolette de ‘F’ uit DBFM zeker een onderwerp om in het netwerk te bespreken.
Ambities
Duurzaamheid is een van de voornaamste ambities van de A16, maar tegelijkertijd een “onderwerp in ontwikkeling,” aldus Willem. Er zijn veel eisen en verlangens, zo moet het project energieneutraal zijn, maar zonnepanelen wil niemand zichtbaar in zijn backyard. Nicolette: “Hoe verleid je de stakeholders hiertoe? In Nederland hebben we ook gewoon samen die duurzaamheidsopgave.” Willem: “Hoe geef je duurzaamheid vorm in de uitvoering? Op dat vraagstuk stuiten meer projecten.”
ICT en tunnelbouw, terugkomende thema’s binnen Neerlands diep, zijn ook zeer relevant voor project A16. “ICT en tunnels zijn takken van sport die we binnen Rijkswaterstaat nog aan het opbouwen zijn, ProRail heeft daar al langer ervaring mee.” Maar de grootste ambitie is toch wel om het goed te doen, met alle betrokken partijen. Of zoals Nicolette het verwoordt: “Dat, als we hier weggaan in 2024, ze het jammer vinden dat we weg gaan. En dat iedereen, ondanks de hinder, trots kan zijn op de nieuwe weg.” Grietske vult aan: “De opdrachtnemer en wijzelf, de stakeholders en de omgeving. En dat we de technische uitdaging volbracht hebben met zo min mogelijk ongelukken.” “Target zero,” zegt Willem beslist.