De eerste editie van Nd Programmaleren eindigde op donderdag 25 november 2021 in stijl met een online slotsessie. Het cluster ERTMS Uitrol op Spoorse infra (EUSI) van ProRail was een van de afzwaaiende teams. Teamleden Maarten Kok, Josine Bossink en Wim Verver over opbrengsten en aandachtspunten.
ERTMS is het European Rail Traffic Management System, de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging en besturing. ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren draadloos met elkaar. Seinen worden daardoor overbodig. Treinen kunnen door ERTMS veilig en sneller reizen. Ook kunnen er meer treinen per uur rijden over hetzelfde spoortraject. ERTMS moet over tien jaar operationeel zijn op de drukst bereden stukken spoor in Nederland. Zeven projecten en het overkoepelende cluster EUSI moeten de infrastructuur hiervoor realiseren. “Doel van het cluster is dat de afzonderlijke projecten niet bij alles zelf het wiel hoeven uit te vinden”, vertelt clustermanager Maarten Kok. “Als projecten van elkaar leren, helpt dit om de uitrol sneller te doen. Het cluster voorkomt ook dat er op verschillende baanvakken wordt gekozen voor verschillende systemen. Samen optrekken levert verder schaalvoordelen op. Bijvoorbeeld bij het aanbesteden.”
Hoe logisch dit ook klinkt, een vloeiende samenwerking tussen projecten en cluster ontstaat niet vanzelf, weet Josine Bossink. “De projectmanagers van de individuele projecten zijn zeer ervaren”, schetst de manager projectbeheersing binnen cluster EUSI. “Ze weten prima wat er nodig is om een project tot een goed einde te brengen en houden er graag de vaart in. Temeer omdat de projectmanagers primair worden aangesproken op het halen van de individuele projectdoelen. Ze komen dan in een spanningsveld terecht als het cluster hen vraagt om extra tijd te stoppen in het ontwerpen van een systeem, zodat andere projecten daarvan kunnen profiteren. Of om juist een pas op de plaats te maken en te wachten op ontwikkelingen binnen een ander project.”