Op 28 februari 2015 reed de eerste trein door de spoortunnel in Delft. Jarenlang werkte het projectteam van Ad Broeders toe naar dit moment. Ze startte met het civiele werk, en eindigden met de kabels, de beveiligings- en ICTsystemen en de software daarvoor. Wat leerde ze van de laatste fase van het project? En wat kunnen andere projecten hiermee? Ad Broeders vroeg Neerlands diep de ICT-& Systeemintegratie onder de loep te nemen, en de aanpak te laten spiegelen door vakcollega’s uit andere projecten.
Vandaag overhandigde Ad Broeders het eerste exemplaar ‘Evaluatie Stations- en tunnelinstallaties (systeemintegratie / ICT) Spoorzone Delft’ aan Patrick Buck, Directeur Projecten bij ProRail en voormalig projectdirecteur Betuweroute.
Patrick Buck: “Waar civiele techniek vroeger het belangrijkste onderdeel waren van infrastructurele projecten, zien we nu dat ICT en beveiligingssoftware bepalen of we projecten succesvol kunnen opleveren. Net zoals in ons dagelijks leven maken deze nieuwe technieken het reizen met treinen, auto’s of metro’s makkelijker, comfortabele en veiliger. Fantastisch natuurlijk, en we willen ook niet anders meer, maar deze nieuwe technieken creëren wel andere vragen dan wel problemen. Hoe gaan we daarmee om? Vooraf en achteraf. Daarom is het delen van kennis zo belangrijk. Wat bij Spoorzone Delft aan ervaringen is opgedaan, daar kunnen bijvoorbeeld project Noord/Zuidlijn of Rotterdamsebaan gebruik van maken.”
Conclusie uit het rapport
Eén van de conclusies uit de evaluatie is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met ‘van rechts naar links te denken en te plannen’. Ad Broeders: “Dat klinkt cryptisch, maar begin met denken vanuit assetmanagement en vanuit de verkeersleiding. Op die manier kijk je niet alleen naar de techniek; het dwingt je ook naar de procedures te kijken. Het project is pas een succes als het ook door de beheerder – in ons geval ProRail – in het dagelijkse opereren van het bedrijf kan worden opgenomen. Door vanuit dit perspectief ‘ICT & Systeemintegratie’ aan te vliegen, zijn we zeer vroeg gaan testen. Door al onze stakeholders erbij te betrekken, lukte het om Spoorzone Delft in één keer in gebruik te nemen.
Team van experts
Eèn van de andere lessen bleek een goed team te zijn. Vakinhoudelijke experts die echt weten waar ze het over hebben, én elkaar weten te vinden en samen te werken. Ad Broeders: “Een goed recept is nog geen topgerecht. Door onze lessen te delen, kunnen we bijdragen de inzichten hierover te vergroten. Maar elk project is uniek. Het zit ‘m vooral in de mensen. Een goed team met experts dat kan samenwerken, dat is de basisvoorwaarde. Net zoals in een restaurant is het uiteindelijk heel bepalend welke chef met het recept aan de slag gaat en wat voor gerecht hij er samen met zijn team van weet te bereiden.“
Negen lessen
Uit de spiegelsessies zijn negen lessons learned gekomen. Deze lessen zijn verwoord in de ‘Evaluatie Stations- en tunnelinstallaties (systeemintegratie / ICT) Spoorzone Delft’. De lessen worden inmiddels door het team van Spoorzone Delft voor de tweede fase van het project gebruikt.
Leerprogramma ICT
Neerlands diep start met een nieuw ICT leerprogramma dat naast de programma’s Brug, Kern en Top gaat lopen. Op 21 juni begint een eerste groep deelnemers met de pilot van het nieuwe programma: ‘Projectmanagement & ICT’. Lees hier het interview met programmamanager Guus Pieters over het ICT programma.