‘Laat de aannemer je project opnieuw framen’

  • 28 november 2014
  • Jenny Kamstra

“Hoe kan ik de markt uitdagen om het werk te realiseren met zo min mogelijk hinder voor de omgeving?” Maarten Mulder, projectmanager vanuit ProRail bij HOV in ’t Gooi, staat voor dit vraagstuk in de planuitwerkingsfase van zijn project. In samenwerking met Neerlands diep organiseerde hij een Atelier om hierover met andere projectteams te brainstormen.

HOV int gooi

Maarten Mulder is projectmanager vanuit Prorail bij HOV in ’t Gooi, voor het deel van het traject dat dwars door Hilversum loopt, parallel aan het spoor. Het project zit in de planuitwerkingsfase. Maarten: “Wij staan voor het vraagstuk hoe de markt uit te dagen het werk te realiseren met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Omdat die vraag bij meer projecten in het netwerk blijkt te leven, heb ik er samen met Nederlands diep een Atelier over georganiseerd.”
In een Atelier wisselen projectteams ervaringen en ideeën uit. In dit Atelier zijn de project- omgevings- en technisch managers van A4 Delft-Schiedam, A2 Maastricht, Rode Loper Amsterdam, Zuidelijke Rondweg Groningen en Stationsgebied Utrecht aangeschoven. Zij buigen zich een middag lang met Maartens team over de case van HOV in ’t Gooi.

Consulteren voor het contract uit

“Het Atelier heeft me een goed beeld gegeven van wat ik kan doen om de aannemer te betrekken bij het vormgeven van het beperken van de hinder voor de omgeving. Belangrijke vraag die ons werd gesteld: ‘Wat heb je ervoor over? Kunnen kaders als tijd en geld worden verruimd? Ben je bereid om bijvoorbeeld het project later op te leveren als je daardoor de aannemer meer tijd kan geven om innovatief te zijn?’ Dat is er één om goed bij stil te staan.”
“Ook deel van het vraagstuk is, dat de omgeving zorgen heeft over wat er gaat gebeuren voor hun deur tijdens de bouw. Bij het vinden van oplossingen om die hinder te minimaliseren wil ik nu juist de aannemer betrekken, maar die heb ik nog niet. We hadden gespeeld met het idee om de markt nu alvast te laten meedenken over de dilemma’s, maar ik verwachtte daar weinig van. Binnen RWS blijken daar echter positieve ervaringen mee te zijn. Zo kunnen we het verhaal naar de omgeving toch al wat meer inkleuren.”

“Laat de aannemer het project opnieuw framen”

“Ons project heeft last van een negatief imago. Een van de tips is, om de overgang naar de bouw aan te grijpen om de aannemer het project opnieuw te laten framen, of een nieuwe naam te laten bedenken. Ook zijn er al veel praktijkvoorbeelden van hoe een project leuker voor de omgeving kan worden. A2 Maastricht heeft bijvoorbeeld uitkijkpunten geplaatst en VVV-rondleidingen georganiseerd. Goede tips om mee te nemen,” besluit Maarten. “Daarbij was het waardevol voor mijn team, dat ook bestaat uit mensen van de provincie en gemeente, om in contact te komen met het netwerk van Neerlands diep.”

Ook een Atelier voor jouw project?

Heb je ook een concreet vraagstuk over bijvoorbeeld je omgevingsbenadering of aanbesteding en wil je graag advies inwinnen bij vakcollega’s die op dat vlak ervaring hebben? Een Atelier is daar een uitstekend instrument voor. Maarten Kraneveld helpt je graag verder. Je kunt Maarten bereiken via maarten@neerlandsdiep.nl. Het Atelier is beschikbaar voor alle project-, programma- en contractteams die deel uitmaken van het projectennetwerk van Neerlands diep.

 

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer