Jan Cees Blok werkt bij de gemeente Rotterdam als projectdirecteur Renovatie Maastunnel. Daarnaast is hij een dag per week projectmanager van Rotterdam Central District. Dit project behelst gebiedsontwikkeling en de bouw van station Rotterdam Centraal, dat in 2014 werd geopend. Deze maand start hij met het Topprogramma van Neerlands diep. Hij vertelt waarom.
Wat waren je overwegingen om deel te nemen aan het Topprogramma?
“Ik heb een vastgoedachtergrond en rondde jaren geleden een postdoctorale opleiding Vastgoedkunde af. Infra is een boeiende wereld maar ik kom er niet vandaan dus ik zie het Topprogramma als een mooie kans om mijn kennis te verbreden. Daarbij werd ik getipt door een collega bij de Gemeente Rotterdam die verantwoordelijk is voor de Stadshavens. Hij had het programma bij Neerlands diep gevolgd en was erg enthousiast. Hij vertelde me onder meer hoe divers de samenstelling van de groep deelnemers is, en hoeveel je daardoor van elkaar kunt opsteken.”
Wat zijn je verwachtingen?
“De intake heb ik achter de rug en dat vond ik al meteen een heel inspirerend gesprek. Mijn ontwikkelingsvraag zal vooral gaan over hoe je mensen en techniek bij elkaar brengt. Als gemeente Rotterdam heb je maar één tunnel van deze omvang naast een aantal bruggen en kleinere tunnels. Vergeleken met Rijkswaterstaat zijn wij een kleine speler op dit soort projecten. Daarom vind ik het erg interessant om te leren van de praktijk van andere deelnemers aan het Topprogramma. Van huis uit ben ik geen lijn- of afdelingsmanager en vooral ervaren in projectmanagement en projectdirectie. Maar bij de renovatie van de Maastunnel geef ik nu leiding en sturing aan een team van zestig specialisten en medewerkers, dus daarover zou ik graag ervaringen willen uitwisselen.”
Wat wil je zelf uit het Topprogramma halen?
“Kennis over vastgoed en gebiedsontwikkeling kan ik ondertussen wel dromen dus met dit programma wil ik vooral mijn kennis en portfolio verbreden en nieuwe competenties verwerven. Infrastructuur kan dan samen met vastgoed een tweede professionele anker vormen in mijn werk. Wat ik me ook herinner van de studie Vastgoedkunde, is dat je met zo’n opleiding een netwerk opbouwt waar je in de jaren daarna nog veel aan kunt hebben. De wereld van tunnels is een wereld an sich, ook internationaal gezien, merk ik bij de Maastunnel. Inhoudelijk leer ik iedere dag van de specialisten uit mijn team. Bij het Topprogramma gaan we ons meer richten op de zachte kant van het werk: hoe leid je zo’n project, hoe stuur je de mensen en de organisatie aan? Daarmee kan ik in mijn dagelijkse praktijk verder komen.”
De Maastunnel
De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat vier buizen: twee voor auto’s, een voor fietsers en een voor voetgangers. In de zomer van 2017 starten werkzaamheden voor de grootschalige renovatie van de Maastunnel.