“Er valt een hoop te halen in een Spiegel”

  • 28 oktober 2015
  • Jenny Kamstra

Toen de eerste trein in februari het ondergrondse station binnenreed, beleefde het project Spoorzone Delft een belangrijke mijlpaal. Projectmanager Ad Broeders heeft Neerlands diep nu gevraagd om een evaluatiespiegel te begeleiden. De insteek: andere projecten laten leren van dingen die goed en minder goed gingen rondom de projectbeheersing in Delft. Manager control & projectbeheersing Martin Schmidt van Metro en Tram Amsterdam (waar de Noord/Zuidlijn onder valt) is een van de collega’s die meewerkt aan de Spiegel. ‘In Delft hebben ze het prima voor elkaar.’

Martin Schmidt

Martin Schmidt

De Spiegel begon op donderdag 15 oktober met een zelfspiegel, waarin het team van Spoorzone Delft het eigen project onder de loep nam. Een week later interviewden collega’s uit het netwerk van Neerlands diep de teamleden en bespraken ze onderling hun bevindingen. Tijdens een einddialoog op donderdag 12 november formuleren projectteam en collega-spiegelaars samen lessen op het gebied van de projectbeheersing.

Martin Schmidt kijkt al uit naar de einddialoog. ‘”Een hele dag? Hoe krijgen we die gevuld?” Dat dacht ik vooraf over de collega-spiegel op 22 oktober. Nu vind ik het juist te kort. Gesprekken zoals ik die dag voerde met collega’s, die doen ertoe in ons vak. Zowel de mensen van Spoorzone Delft als de collega-spiegelaars zijn erg bevlogen. Met managers projectbeheersing, planners, controllers en projectmanagers was er bovendien een gemêleerd gezelschap aanwezig. Ik moest een half uurtje eerder weg en daar baalde ik echt van. Het geeft me vertrouwen dat de mensen in Delft en de collega-spiegelaars straks voldoende te halen én te brengen hebben tijdens de einddialoog.’

Wat heb je dan opgestoken van je collega-spiegelaars?

‘Ik vond het erg interessant om het met elkaar eens te hebben over de zogenoemde probabilistische analyses. Dit is een hulpmiddel waarmee je de kans kunt berekenen dat je project een belangrijke doelstelling op tijd haalt. Zeker als het project de eindstreep nadert, komen er vaak erg lage percentages uit de analyses. Maar uiteindelijk blijkt de deadline nog prima haalbaar: iets wat je gut feeling je al vertelde. Het maakt dat ik vraagtekens plaats bij de waarde van de analyses in de eindfase van het project. Of kunnen we dit metertje nog verbeteren? Bij dit soort onderwerpen moest ik me er echt aan herinneren dat we daar waren om Spoorzone Delft te spiegelen. De neiging was groot om het uitgebreid over mijn eigen ervaringen te hebben.’

Wat viel jou op over Spoorzone Delft?

‘De details bewaar ik voor de slotdialoog in november. Over het geheel genomen hebben ze het in Delft prima voor elkaar. Kijk alleen maar naar het prachtige station dat is opgeleverd. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering op onderwerpen als de wijze van plannen, de verantwoording, de goede gesprekken voeren met je opdrachtgevers. Maar op die gebieden kun je ook bij veel andere projecten kanttekeningen plaatsen, weet ik uit ervaring. Met projectmanager Ad Broeders heb ik samengewerkt bij de Betuweroute. Dan is het wel leuk om te ontdekken dat hij – net als ik – nog het DNA van dit project bij zich draagt. De wijze waarop de informatievoorziening is geregeld bij Spoorzone Delft kwam me bijvoorbeeld erg bekend voor.’

Had jij al eerder in de Spiegel van Neerlands diep gekeken?

‘Dit was de eerste keer voor mij. We doen bij de Noord/Zuidlijn wel regelmatig iets vergelijkbaars. Zo hebben we een paar jaar geleden enkele collega’s op bezoek gehad om de projectbeheersing onder de loep te nemen. Kijken of we nog de juiste mensen en middelen in huis hebben om het project te runnen: dat doen we sowieso iedere keer als de Noord/Zuidlijn een nieuwe fase ingaat.’

Zou je het anderen aanraden om op te treden als collega-spiegelaar?

‘Zeker! Je kunt tijdens zo’n Spiegel je eigen opvattingen over je werk aanhouden tegen die van collega’s van andere organisaties. Daar steek je een hoop van op. De Spiegel bij Spoorzone Delft is extra interessant voor mij omdat dit project een half jaar geleden de indienststelling heeft gerealiseerd. Als Noord/Zuidlijn hopen we over twee jaar zo ver te zijn. Ik wil daarom zoveel mogelijk te weten komen over hoe zij dit proces hebben aangepakt. Er valt dus ook in praktische zin een hoop te halen in een Spiegel.’

 

De eindrapportage van de Spiegel van Spoorzone Delft verschijnt eind dit jaar op de site van Neerlands diep. Wil je zelf eens een kijkje nemen in de keuken van een ander project? Of een Spiegel aanvragen voor je eigen project? Jaap Verkade helpt je graag verder. Je kunt Jaap bereiken via jaap@neerlandsdiep.nl of 06 – 551 95 591.

Reageer

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer