Framing van het spoor – vanuit het perspectief van Hans de Bruijn

  • 11 februari 2019
  • Janine van Oosten

Nd Kern, het kernprogramma van Neerlands diep, is gericht op de ontwikkeling van senior projectmanagers die werken aan steeds complexer wordende projecten. Deze professionals werken vaak onder druk en omdat ze veelal aan projecten werken midden in de samenleving, liggen ze onder het publieke vergrootglas. Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde aan TU Delft. Hij houdt zich voornamelijk bezig met management en sturing van complexe besluitvormingsprocessen in de publieke sector. Tevens is hij verbonden als docent aan Nd Kern waarin hij regelmatig optreed over het thema framing. Hierover schreef hij ook het boek ‘Framing: over de macht van taal in de politiek’.

Hans de Bruijn – TU Delft

Sneeuw op het spoor

Begin februari schreef Hans in Trouw een krachtige column over framing. Op 22 januari j.l. was het een witte dag in Nederland. Volgens de ANWB de drukste avondspits ooit gemeten. Op het spoor ging het echter vlekkeloos. Pier Eringa, directeur van ProRail, gaf bij Eva Jinek tekst en uitleg waarom ervoor gekozen was om de dienstregeling aan te passen met de naderende sneeuw. Hij krijgt hier kritische vragen over, ondanks dat dit goed heeft uitgepakt en er geen problemen waren. Bekijk hieronder het hele fragment.

Pier Eringa bij Jinek

Hoe de baas van ProRail handig Jineks kritische vragen pareert

In zijn column van 3 februari in Trouw verdiept Hans in vier stappen welke keuzes Pier heeft gemaakt in zijn verhaal om de gemaakte keuzes goed te framen.

Column: Hoe de baas van ProRail handig Jineks kritische vragen pareert

Het is een besluit, zegt Eringa, dat genomen is door vakmensen – die verstand van zaken hebben. Van het weer. Van de rails. Van de treinen. Van de wissels. De bestuurders van NS en ProRail zijn er niet aan te pas gekomen. De staatssecretaris ook niet. Vakkundige professionals nemen dit soort besluiten.

Wat is de kracht van deze framing?

Een. Het is een besluit van professionals, niet van bestuurders. Voor professionals hebben we vaak symptahie, voor bestuurders en managers heel wat minder. Je luistert dus welwillend naar Eringa.

Twee. Het besluit wordt zo een puur technische aangelegenheid en daarmee min of meer vanzelfsprekend. Als zo veel vakmensen dit voorstellen, wie zijn wij dan om daarvan af te willen wijken?

Lees hier de hele column van Hans de Bruijn in trouw.

Met dank aan Anne Zwiers, projectmanager bij ProRail en deelnemer aan Nd Kern. Die Hans inspireerde om deze column te schrijven.

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer