Muzikaal ingeleid door Trio Luego, dat toepasselijk Come Together van The Beatles speelt, schuiven drie gasten aan bij Ruijter en gespreksleider Maarten Kraneveld. Directeur Projecten Ans Rietstra van ProRail vertegenwoordigt aan de tafel op het podium de opdrachtgevers, directeur bij VolkerInfra Jil Ligterink de opdrachtnemers, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Marcel Veenswijk de wetenschap. Veenswijk, die Ruijter begeleidt bij diens promotieonderzoek, schetst de context waarbinnen Dienend Opdrachtgeverschap is ontstaan. “De laatste jaren groeit het besef dat een puur bedrijfsmatige aanpak, met een sterke focus op prestatie-indicatoren, regels en contracten, niet werkt. Er komt weer meer aandacht voor menselijke relaties, vertrouwen en echt samenwerken. Dat is een enorme verandering, die je niet in één dag realiseert. Dienend Opdrachtgeverschap past in deze transformatie.” Belangrijk is volgens de hoogleraar dat partijen die betrokken zijn bij projecten aandacht hebben voor de leefwereld van de ander. Hij doelt daarbij niet alleen op het overheidsprojectteam en het consortium, maar bijvoorbeeld ook op onderaannemers en het departement. “Er kan dan een gemeenschappelijk projectverhaal worden geformuleerd waaraan alle partijen zich conformeren. Iedereen kan vervolgens meedenken over optimalisaties ten gunste van de projectopgave.”
Vlnr. Ans Rietstra, Hans Ruijter, Maarten Kraneveld, Marcel Veenswijk en Jil Ligterink, Foto: Jorrit ’t Hoen
Ruijter en Ligterink schetsen aan de hand van voorbeelden hoe het Dienend Opdrachtgeverschap in de praktijk is gebracht bij SAA. Zo zijn er gezamenlijke sessies georganiseerd, waarbinnen opdrachtgever en opdrachtnemer dilemma’s deelden en het onderlinge begrip groeide. Het zich verplaatsen in het perspectief van de ander heeft onder andere geleid tot een herfinancieringstraject, waardoor een dreigend verlies van de opdrachtnemer is beperkt. Aan het slot van de bijeenkomst zal Ruijter de aanpak nader toelichten. Rietstra neemt met interesse kennis van de bevindingen bij SAA. “Bij ProRail is samenwerken, elkaars belangen zien, misschien nog wel belangrijker dan bij Rijkswaterstaat. De onderlinge afhankelijkheid is namelijk nog groter, omdat we maar met een klein aantal aannemers werken.”