Trafikverket ontwikkelt kernprogramma met hulp Neerlands diep

  • 13 juli 2015
  • Jenny Kamstra

Zestien managers van Rijkswaterstaat, ProRail, Neerlands diep, Netlipse en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben in juni kennis gemaakt met de Zweedse aanpak van complexe infraprojecten. Met een OV-pas verstrekt door gastheer Trafikverket reisde de delegatie per bus, tram en ferry langs een keur aan projecthoogstandjes in hoofdstad Stockholm. De trip was een tegenbezoek: vorig jaar kwam een Zweedse delegatie naar Nederland. Het uitwisselingsprogramma is een initiatief van Hans Ruijter, projectdirecteur van project Schiphol-Amsterdam-Almere en wordt gefaciliteerd door Neerlands diep.

Kernprogramma

Van Zweedse zijde is er veel belangstelling voor de Nederlandse aanpak van leren en kennis delen. Tijdens de eerste dag maakte kennisadviseur Per Olov Karlsson – met zichtbaar plezier – bekend dat Trafikverket met hulp van Neerlands diep een programma wil ontwikkelen voor senior projectmanagers met 7 tot 15 jaar ervaring. Karlsson, een nestor in het vak van projectmanagement, noemde een aantal van 30 medewerkers die in aanmerking komen voor het te ontwikkelen kernprogramma. In september komt een programmamanager van Trafikverket naar Nederland om een start te maken met het uitwerken van dit Kernprogramma.

Puzzels

In zijn welkomstwoord schetste Trafikverkets directeur Major Projects Johan Bill de infra-puzzels waar zijn organisatie in en rond met name Stockholm en Göteborg mee bezig is. In de stadsregio Stockholm is die puzzel de aanleg en het beheer van zowel weg als spoor in een stad die is gebouwd op eilanden. Bovendien een stad die met 100 personen (2 volle bussen) per dag groeit. Naar verwachting heeft Stockholm in 2030 2,5 miljoen inwoners. Bill illustreerde de uitdaging met een overzicht waarop te zien is waar het spoorwegennet onvoldoende capaciteit heeft en kampt met achterstallig onderhoud. Ook op de weg zijn investeringen nodig. Zo ontbreken in het hoofdwegennet rond de stad belangrijke schakels.

Werkterrein

Deze en andere infrastructurele uitdagingen worden door Trafikverket aangegaan met 6500 medewerkers die zijn georganiseerd in vijf units: Market en Planning, Traffic Management, Maintenance, Investment (kleine projecten), Major Projects en Profit Centres. Het werkterrein van Major Projects, één van de grootste projectontwikkelaars in Zweden, strekt zich uit van haalbaarheidsstudies tot aanleg. Deze relatief kleine organisatie werkt in Stockholm onder andere aan de aanleg van een buitenring (The Stockholm Bypass), de aansluiting van de binnenring aan de noordelijke zijde van de stad (Northern Link), een hogesnelheidslijn naar Göteborg (The East Link High Speed) en een 6 kilometer lange treintunnel met twee sporen, twee stations en 1,4 kilometer spoorbrug (The City Line). Niet Trafikverket, maar wel enkele managers van Trafikverket zijn bovendien voor de Stockholm County Council, vergelijkbaar met ons provinciebestuur, bezig met de uitbreiding van het metronetwerk met 19 kilometer spoor en 10 nieuwe stations. Stuk voor stuk omvangrijke projecten die te maken hebben met taaie procedures en strikte regelgeving.

40 meter

Hoeveel presentaties kunnen er in twee dagen worden gegeven? Vele, zo blijkt. De spits wordt afgebeten door twee managers die december vorig jaar ook in Nederland waren. Ali Sadeghi’s East Link project verkeert in de ontwerpfase, Johan Brantmark van Stockholm Bypass is gestart met aanbesteden. Zonder een spoortje ergernis vertelt Brantmark over het juridische proces waarin hij sinds 2001 verwikkeld is om grond te verwerven. Hij is er nu bijna: in zijn planning met groene stippen staat er nog maar één op geel. Kjell-Ake Averstad neemt de delegatie mee naar 40 meter onder de grond om de aanleg van de City Line te bewonderen. Als in 2017 de aanleg gereed is kunnen treinreizigers ondergronds overstappen op de metro.

Graffiti

Slussen is Zweeds voor sluis èn de naam van een grote sluis tussen de stadsdelen Gamla Stan en Sodermalm. Het is ook de naam van het bij de sluis gelegen drukke verkeersknooppunt dat door het gemeentebestuur van Stockholm wordt gerenoveerd als onderdeel van een ingrijpende stadsontwikkeling. Tijdens de presentatie wordt duidelijk dat elke Stockholmer kritisch meekijkt over de schouder van de projectmanagers, die tot 2024 dit historisch stukje stad met zo min mogelijk kabaal en omleidingen willen herinrichten. Veel protest is er al over de sloop van Kolingsborg, het in 1953 gebouwde onderkomen voor de stuwadoors. De geste van het projectmanagement om graffiti op het gebouw toe te staan kon rekenen op sympathie, maar ook op verontwaardiging van oudere Stockholmers die niet begrijpen waarom de staat betaalt voor het bekalken van een monumentaal gebouw.

Scope

De eerste dag wordt afgesloten met een bezoek aan het Vasamuseum. Dit museum is gewijd aan de ondergang van het oorlogsschip Vasa dat in opdracht van de Zweedse koning onder Nederlandse leiding in 1628 werd gebouwd en op zijn eerste reis al in de haven van vertrek zonk. Tijdens de rondleiding klinken er veel ‘zie-je-wels’ uit de groep als de gids vertelt dat de koning tijdens de bouw de scope wijzigde – een extra dek met kanonnen- en zo waarschijnlijk het lot van het schip bezegelde.

Veiligheid

De tweede dag krijgt de delegatie een kijkje achter de schermen van de bouw van het New Karolinska ziekenhuis. Een hypermodern traumacentrum en Zwedens eerste gebouw dat wordt gerealiseerd in een publiek-private samenwerking. Er zijn ook presentaties over thema’s waarmee Trafikverket al langere tijd bezig is. Projectdirecteur Per Rydberg vertelt wat sinds 2002 wordt gedaan om samenwerking met de aannemer te versterken (Extended Cooperation). Ook presenteert hij slides over veilig werken met titels als “Everybody shall come home” en “We send our people to work, not to war”. Dat het veiligheidsdenken diep verankerd is, blijkt bij de openingsbijeenkomst als Johan Bill eerst de veiligheidsinstructies en vluchtroutes doorneemt voordat hij met zijn welkomstwoord start.

Interfaces

Na zijn presentatie over de Northern Link (het noordelijk deel van ring rond Stockholm) wordt Lars Lilja de koning van de raakvlakken genoemd. Waar in Nederland één contract zou worden gesloten, heeft hij er zeker dertig. Of hij niet wakker ligt van al die interfaces? Lilja geeft niet de indruk. Hij vertelt aanvullende afspraken te maken met de aannemer die het eerst de grens van zijn scope bereikt, en daarmee lijkt de kous af. Aansluitend op de presentatie van Lilja spreekt Tor Thomassen over traffic management en veilig weggebruik tijdens de aanleg van de Northern Link. Tot slot gaan Riggert Anderson en zijn medewerkers in op de complexe politiek-bestuurlijke omgeving waarin de uitbreiding van de metro door hun is voorbereid en moet worden uitgevoerd. Zorgvuldig formulerend vertelt Anderson hoe het project vanaf ‘scratch’ is gestart. Behoedzaam en geduldig hebben Anderson en zijn mensen langs bestuurlijke en juridische obstakels gemanoeuvreerd en kan in 2016 gestart worden met de aanleg.

Deelnemers

De Nederlandse delegatie in Zweden bestond uit:
Hans RuijterHans VersteegenGuido HagemannLars Teulings en Helene Moors van Rijkswaterstaat.

Ad BroedersJaap BalkenendeJan DerksJan Mulder en Ton Bierbooms van ProRail.

Jack Amesz van de gemeente Den Haag.

Tjeerd Roozendaal van de gemeente Amsterdam.

Luuk Prevaes van de gemeente Rotterdam.

Pau Lian Staal van Netlipse.

Maarten Reinking en Rudolf Cremer Eindhoven van Neerlands diep.

Meer weten?

Voor meer informatie over dit bezoek aan Zweden kunt u contact opnemen met Rudolf Cremer Eindhoven via rudolf@neerlandsdiep.nl of 06-55706603.

 

 

Reageer

Ook interessant

  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer
  • Nieuws
  • Er was eens… Nd Teams 2024

De laven sliepen nog, Holle Bolle Gijs had zijn buik nog vol. De Efteling lag er nog stil bij toen een Arabische poortwachter op de vroege morgen de deelnemers van Nd Teams 2024 naar hun bestemming begeleidde. Sommigen konden hun bijna kinderlijke enthousiasme niet bedwingen. En terecht. Hoe vaak komt het nou voor dat je […]

lees meer