Het programma loopt twintig jaar, waarom treden jullie nu toe tot Neerlands diep?
Wouter deed mee aan het BRUG-programma: “En we deden al mee aan de teamdagen van Neerlands diep. Dat was leuk en leerzaam tegelijk. Ook denk ik dat wij het nodige aan kennis kunnen brengen. Over de spanning tussen standaardisatie en maatwerk. Welke basishouding vinden we handig? Hoe blijf je positief kritisch over allerlei zaken die op ons afkomen? Wat passen we aan, buigen we een beetje bij? We hebben behoorlijk creatieve en flexibele geesten ontwikkeld door deze manier van werken. Juist ook omdat het programma al zo lang loopt.”
Bart zou graag wat meer willen weten over hoe je aan kennisdeling en kennisborging doet. “We blijven groeien, er gaan mensen weg en komen mensen bij. Hoe borg je dat zodanig dat nieuwe mensen snel up and running zijn, en zodat je kennisniveau behouden blijft? Tips en tricks zijn van harte aanbevolen.”
Wat drijft hen in dit werk?
“Onder invloed van de klimaatproblematiek en dankzij Stientje van Velthoven, is fietsparkeren steeds belangrijker geworden,” aldus Bart. “Fietsparkeerfaciliteiten zijn een volwaardig en belangrijk onderdeel van een station. Beleidsmatig gezien is het erg hot. Dat geeft mij veel energie.”
Vanuit haar andere functie als ondersteuner MT Stations en OMT Stations is Geerthe vaak betrokken geweest bij de ontvangst van Europese delegaties die kwamen kijken naar fietsparkeren bij de Nederlandse stations. “Hun eerste vraag was altijd: ‘Hoe doen jullie dat? Hoe zorg je dat auto’s wegblijven?’ Daar zijn we in Nederland heel goed in en dat is heel bijzonder. Bij onze stations worden fietsers uitstekend gefaciliteerd met fietspaden tot in de stalling. Dat concept staat in veel landen nog in de kinderschoenen dus zij leren graag van ons.”
Ook de uitvoering wordt zo duurzaam mogelijk gedaan, vertelt Wouter. “Zo hebben we in 2019 met de duurzaamheidsmensen van ProRail een kansenkaart ontwikkeld. Daarin staat wat je allemaal mee kunt nemen in de realisatie: zonnepanelen, een faciliteit zonder gasaansluiting, materialen die makkelijk weer te demonteren en/of te scheiden zijn. In de uitvoering kunnen we nog wel stappen maken maar aan de ontwerpkant wordt veel aan duurzaamheid gedacht.”
Ik vond het leuk om dit artikel op basis van jullie interview te lezen. Veel uitdagingen, mooi dat jullie open zijn, bijvoorbeeld over de spanning tussen standaardiseren en maatwerk. Welke ervaringen kun je ophalen vanuit het beheer/onderhoud, het gebruik door reizigers, en de beleving vanuit de omgeving van de gerealiseerde voorziening? Dit als een mooie kans om samen de komende jaren te leren en te verbeteren in het programma. Succes, groet Wilbert
Vanuit de Leergang De Verbinders hebben we als Team COB een visie uitgewerkt op het omgaan met contracten tussen opdrachgever, opdrachtnemer en adviserend ingenieursbureau binnen een Programma: het Programmacontract.
Wellicht is het aardig om onze output vanuit die leergang eens te lezen, ’ter leering ende vermaeck’? Ik heb mijn mailadres hierboven moeten invullen dus neem aan dat jullie me weten te vinden als je geïnteresseerd bent. Gr. Sander