Even voorstellen: Maaike Ruiten-Hielkema, account/relatiemanager bij Neerlands diep

  • 04 december 2015
  • Jenny Kamstra

Sinds 1 november jl. bekleedt Maaike Ruiten-Hielkema de post van account/relatiemanager bij Neerlands diep. ‘Dat moet interessant zijn voor mij,’ dacht ze, toen ze anderhalf jaar geleden voor het eerst over Neerlands diep hoorde. Vanuit Rijkswaterstaat had Maaike veel contacten en links met de kennisorganisatie: ‘Ik wist dat ik hier zou passen.’ Wat kunnen de projecten en de projectmanagers van haar verwachten?

Maaike Ruiten - Hielkema. Foto: Jorrit 't Hoen

Maaike Ruiten – Hielkema. Foto: Jorrit ’t Hoen

Achtergrond

Nieuwsgierigheid naar haar leefomgeving leidde tot de studie Sociale Geografie met als afstudeerrichting economische geografie. Via een afstudeeronderzoek en stage belandde Maaike in 1996 bij Rijkswaterstaat; ze is er niet meer weggegaan. Binnen Rijkswaterstaat wisselde ze regelmatig van functie. Die brede ervaring brengt ze mee naar Neerlands diep: ‘Ik weet hoe het is om aan projecten te werken. Zo was ik betrokken bij de planstudiefase van de Coentunnel en bij de verbreding van de A2 bij Utrecht.’ In haar laatste functie bij Rijkswaterstaat werkte ze bij LEF future center als accountmanager.

Soft skills

De eerste jaren na haar afstuderen was Maaike zeer gericht op de inhoud van het werk. Maar de ervaring leerde haar dat het proces ook belangrijk is: ‘Missie, visie en strategie zijn heel hard nodig.’ In de loop van haar carrière kreeg ze meer oog voor de zachte kanten van het werk en volgde zij opleidingen tot coach en teamcoach. Die ervaring brengt ze graag mee naar Neerlands diep. ‘Het is belangrijk om ook oog te hebben voor de menselijke kanten van het projectmanagement, juist door de dagelijkse hectiek bij grote publieke bouw-en infraprojecten.’

Goed luisteren

Als ze haar takenpakket toelicht zegt ze met een lach: ‘Eigenlijk ben ik een soort schaap met zeven poten.’ Naast de bedrijfsvoering, houdt ze de budgetten en effectiviteit in het oog. Ook is ze secretaris voor de Raad van Toezicht, Raad van Advies en de Klantenraad. Ze is ‘vooral iemand die goed luistert en signalen opvangt: Wat willen de partners? Wie selecteer je om wanneer te gaan deelnemen aan top, kern of brug?’ Dat vindt ze ook het leuke van haar functie, dat ze haar oren en ogen goed open moet houden. Ze zal dan ook veel in gesprek gaan met partners, projectmanagers en projectteams. ‘Wat vinden we nou echt belangrijk binnen Neerlands diep en wat gaan we daar concreet mee doen in onze activiteiten, zodat we daar daadwerkelijk iets aan hebben?’

Puur nieuwsgierig

Wat vraagt Maaike tijdens een eerste ontmoeting met projectmanagers van Neerlands diep? ‘Vertel eens over je project, waar ben je in je werk nu écht mee bezig?’ Ze is altijd ‘puur nieuwsgierig naar het project’ en kijkt ook graag mee naar de menselijke kanten en vraagstukken. Uiteraard wil zij weten wat wij als Neerlands diep voor de verschillende partners en deelnemers kunnen betekenen en welke mensen zij aan elkaar kan verbinden. Naar welke kennis en ervaringen zijn ze op zoek? Hebben ze zelf kennis opgedaan die ze graag willen delen? ‘Alle actuele vragen kunnen binnen het netwerk worden gedeeld, maar wat mij betreft gaat Neerlands diep ook meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld ICT en aan de steeds grotere complexiteit waarbinnen projecten en organisaties in de huidige tijd moeten opereren.’

Uitbreiding

Naast het contact met bestaande partners en doelgroepen voert Maaike gesprekken met onder meer universiteiten en hoogleraren om die externe deskundigheid in te zetten voor het netwerk. Ook gaat ze in gesprek met mogelijke nieuwe partners, zoals de Waterschappen en TenneT. Mogelijk krijgt het netwerk in de nabije toekomst een internationale component: ‘Zweden is zeer geïnteresseerd in Neerlands diep, zij zijn bezig daar iets vergelijkbaars op te zetten. Ook gaan we gesprekken voeren in België.’

Uitdagingen

In haar rol als accountmanager wil Maaike een aanjager zijn van activiteiten: ‘knopen doorhakken, uitvoeren, doen.’ Haar grootste uitdaging ligt in het bijdragen aan de verdere toekomst van het netwerk. ‘Zodat het een levende, bloeiende mooie netwerkorganisatie blijft waarin nieuwe partijen meedoen. Daar wil ik aan bijdragen.’

 

 

Reageer

  1. Anke schreef:

    Succes is deze mooie nieuwe baan, Maaike!

  2. Wiljan schreef:

    Maaike, heel veel succes met deze nieuwe uitdaging.

  3. Wiet Nieuwenhuis schreef:

    Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe baan :-).

  4. Michel Rens schreef:

    Leuk artikel mooie opsteker !

Ook interessant

  • Een digitale revolutie

Een digitale revolutie. We zitten er middenin. Ook in de publieke bouw- en infraprojecten. Ervan weglopen? Dat kan. Toekijken en aanschouwen? Kan ook nog. Maar voor hoe lang nog? Het nu beetpakken, omarmen en uitdragen van technologische ontwikkelingen, is de optie waar de deelnemers van Nd Digitaal Leiderschap voor kozen. Want, het meebewegen in een […]

lees meer
  • Anders samenwerken met je stakeholders in de Nd Opgave-impuls

In de Nd Opgave-impuls staat het werken aan een complexe opgave samen met het stakeholderveld centraal. Het programma helpt teams het veld in kaart te brengen, stakeholders uit te nodigen en collectief eigenaarschap te creëren rond een opgave. Vijf teams rondden het programma – tot dan nog de Nd Transitiechallenge – begin van dit jaar […]

lees meer
  • Zuidasdok OVT gespiegeld door collega’s

Station Amsterdam Zuid groeit snel en wordt naar verwachting het op een na grootste station in Amsterdam. Een gezamenlijk programma van Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam richt zich op het ondergronds brengen van de A10-zuid bij de Zuidas. Het project Zuidasdok is in 2020 omgevormd tot een programma-organisatie met afzonderlijke projectonderdelen. Het eerste project, de OV […]

lees meer