Verrijken: ondersteunende methodieken inzetten en het online ritme vinden
Bij (onderdelen van) programma’s die een inhoudelijke focus hebben, zoals bij de Nd Duurzaamheidschallenge, Nd Alliantieleren, Nd Reflectiegroep Programmamanagement en Nd Spiegels, werkten we met extra middelen om gezamenlijk iets in te vullen of te maken, vaak in de vorm van online whiteboards, zoals Mural, Conceptboard en Padlet.
Samen iets maken werkt over het algemeen goed online. Iedereen heeft dezelfde mogelijkheden en je kunt zelfs met een grotere groep aan hetzelfde werken. Dat kan live, maar ook in eigen tijd. Zo maakten we bij de Nd Duurzaamheidschallenge voor elk deelnemersteam een eigen online portfolio, dat ze konden gebruiken voor het programma zelf, maar ook konden delen met collega’s of stakeholders.
‘Ik heb de online sessies als heel professioneel ervaren. Zowel de al geplande online reflectiesessies als de sessies die naar online waren omgezet. Ze verliepen soepel, ook bijvoorbeeld met de simulatie van de multistakeholderdialoog in wisselende breakoutrooms (online subruimtes). Creatieve werkvormen met behulp van whiteboards droegen hieraan bij.’
Christian Slot, programmabegeleider Hoogwaterbeschermingsprogramma en deelnemer aan de Nd Duurzaamheidschallenge
Om effectief gebruik te maken van de mogelijkheden en kansen die online biedt, is het noodzakelijk om programma’s opnieuw te ontwerpen en goed na te denken over hoe je online je doelen wilt bereiken. Een bruikbaar hulpmiddel hierbij is het SAMR-model, dat vier niveaus onderscheidt: van vervanging (het een-op-een vervangen van een fysieke werkvorm door een online variant) tot herdefinitie (nieuwe vormen van online leren die fysiek niet mogelijk zijn). Waar we in het begin van de coronatijd vooral op vervanging van activiteiten inzetten, kijken we nu naar de mogelijkheden van online op andere niveaus in dit model.

Deelnemersteams aan de Nd Duurzaamheidschallenge hielden hun voortgang bij in een online portfolio.
Vernieuwen: werken aan een toekomstvast aanbod
We hebben als Neerlands diep-team in korte tijd veel geleerd over online leren. Over hoe je online faciliteert, het ritme van een sessie of een leerprogramma opbouwt en welke onlinemiddelen daarbij werken. Bij onze activiteiten zien we dat deelnemers meer gewend raken aan online werken en leren, en daarmee ook hogere verwachtingen hebben dan drie maanden geleden.
Zolang corona nog niet de wereld uit is, blijven we leeractiviteiten en -programma’s waar mogelijk ombouwen naar een online variant. Nieuwe en vernieuwde leeractiviteiten en -programma’s ontwerpen we integraal online of blended. Daarvoor bouwen we onder andere een goede online gereedschapskist, zowel voor de live (synchrone) activiteiten als voor het (asynchroon) leren in eigen tijd. De zoektocht naar veilige en goed ondersteunde middelen die we kunnen inzetten voor alle leeractiviteiten zal nog wel even duren.
‘We steken nu veel energie in het opnieuw doordenken hoe we bij elke activiteit steeds zo dicht mogelijk bij het beoogde doel kunnen komen. We ontwikkelen een adaptief programma dat kan meebewegen met de huidige dynamiek: een all weather programmering, waarmee we onze deelnemers en partners een betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig aanbod kunnen blijven bieden.’
Ellen Visser, directeur Neerlands diep
En we kijken ook verder vooruit. Onder de noemer ‘Nd Next Generation’ gaan we samen met onze partners en ons netwerk aan de slag om te kijken hoe Neerlands diep kan blijven anticiperen op veranderende behoeften van onze partners en doelgroep in de publiek bouw- en infrawereld. Ook daarbij zal online en blended leren ongetwijfeld een belangrijke plek krijgen.
Kortom, de coronacrisis heeft gezorgd voor een andere kijk op online en blended leren binnen Neerlands diep. Er staat ons een uitdagende tijd te wachten, waarbij we nauw blijven aansluiten bij de wensen, behoeften en mogelijkheden van onze deelnemers en partners. We weten een ding zeker: het zal niet meer zo worden als voorheen.