De betekenis van een goed en doordacht communicatiebeleid bij grote infrastructurele projecten wordt soms onderschat. Dat is verontrustend, want een serieuze informatie-uitwisseling met alle betrokken partijen kan een waardevolle bijdrage leveren aan een vlotte verwezenlijking van grote bouwplannen. Zo kan worden voorkomen dat eventuele gevoelens van weerstand niet alleen de kop opsteken, maar zelfs zúlke vormen gaan aannemen dat ze op z’n minst tot vertraging leiden.
Dr. Bert Pol, als lector overheidscommunicatie verbonden aan de Hogeschool van Utrecht, signaleert dit in deze uitgave. Pol en zijn medeonderzoekers pleiten voor een optimalisering van de communicatie op basis van de bevindingen met zeven infrastructurele projecten.
Eén van de conclusies is dat communicatieadviseurs te vaak werken op basis van ervaring en gevoel; het ontbreekt nogal eens aan een van tevoren opgestelde onderbouwing van de beoogde doelen. Een enquête kan bijvoorbeeld uitwijzen dat een informatiebulletin door 72 procent van de omwonenden is gezien, maar dat zegt niets over het effect van de inhoud van zo’n folder, maar meer over de bezorging.
Deze uitgave gaat hier uitgebreid op in en komt onder meer tot de slotsom dat ‘communicatie een waardevolle bijdrage kan leveren aan het tijdig realiseren van grote infrastructurele projecten door het vermogen om kennis, gedrag en attitudes te beïnvloeden.’