De Vijzelstraat maakt onderdeel uit van de Rode Loper: de doorgaande route vanaf het Damrak, door de historische binnenstad, naar de Ferdinand Bolstraat. Ondergronds gaat hier vanaf 2018 de Noord/Zuidlijn rijden. De toenemende drukte op deze route vraagt om een andere inrichting van de straten. Het gaat goed met het project, maar iedereen vindt ook dat er dingen beter kunnen. Neerlands diep is door het projectteam gevraagd met gebruik van de methodiek van de projectmanagementspiegel de verbeterpunten inzichtelijk te maken.
Het uitgangspunt bij het opnieuw inrichten van de Vijzelstraat, is meer ruimte voor voetgangers en fietsers. In de nieuwe situatie gaat de auto meerijden met de tram. Daardoor ontstaat ruimte voor de aanleg van brede voetpaden en fietsstroken. Tijdens de herinrichting worden ook de drie bruggen in de Vijzelstraat gerenoveerd en hergefundeerd worden boven de metrobuizen van de Noord/Zuidlijn.
Het gebied moet tijdens de bouwwerkzaamheden bereikbaar blijven. De buurt heeft mede door de aanleg van de Noord/Zuidlijn de afgelopen jaren veel te verduren gehad. Er is dan ook veel aandacht voor omgevingsmanagement in dit project.
Het team maakt zich op dit moment klaar voor de aanbesteding die in de 1e helft van 2018 start (publicatie van de gunningsleidraad); de selectiefase is in 2017 gestart . In 2019 begint de uitvoering. Het werk duurt ongeveer tweeënhalf jaar.
Het projectteam zit dus aan de vooravond van aanbesteding.
Op hoofdlijnen zijn de aanbevelingen te vatten onder drie punten:
Lees hier alle aanbevelingen van deze Nd Spiegel.