Projectennetwerk

Er wordt continu geleerd, ontwikkeld en er worden nieuwe ervaringen opgedaan in het projectmanagement in de (publieke) bouw- en infrastructuur. Om projecten en hun teams te helpen in de verbinden, verrijken, verdiepen en vernieuwen, heeft Neerlands diep het projectennetwerk. We streven ernaar om continu circa 20 grote en complexe bouw- en infraprojecten aangesloten te hebben bij het netwerk. Wij richten ons specifiek op het projectmanagementteam of programmateam dat bestaat uit de gemiddeld 4 tot 7 teamleden die samen verantwoordelijk zijn voor het managen van het project. Het doel van dit netwerk is: leren en ontwikkelen over projecten heen en van de verschillende partners te bevorderen.

Meer weten over lidmaatschap van het projectennetwerk? Neem contact op met account/relatiemanager, Maaike Ruiten-Hielkema via maaike@neerlandsdiep.nl of 06 11 90 79 59.

  • A2 Maastricht

Project A2 Maastricht pakt lange files, onveilige verkeerssituaties en lucht- en geluidsoverlast aan. Het verkeer gaat ondergronds. Zo ‘heelt’ het project de Limburgse hoofdstad, die door de snelweg in tweeën werd gesneden. In 2017 is de tunnel in gebruik genomen. Uitdagingen project “We bouwen al jaren aan ons imago, onder andere met een wekelijks A2-tv-journaal. […]

lees meer
  • ERTMS

ERTMS (European Rail Train Management System) is een samenwerkingsverband van ProRail, NS en ministerie van Infrastructuur en Milieu. ERTMS is een nieuw Europees systeem, waarbij technische spoorintelligentie voor de beveiliging naar de trein en de bijbehorende infrastructuur wordt gebracht. De opgave van het programma is groot en complex, omdat het bestaande treinmaterieel gefaseerd uit gebruik moet […]

lees meer
  • Hoogwaterbeschermingsprogramma

Dijken, dammen, duinen, sluizen en gemalen beschermen Nederland tegen overstromingen vanuit de grote rivieren, de meren, de Noordzee en de Waddenzee. Omdat Nederland nooit klaar is met het werken aan waterveiligheid en we een ramp voor willen zijn, hanteren we strenge veiligheidsnormen voor onze waterkeringen. In rondes worden de primaire waterkeringen getoetst op de wettelijke […]

lees meer
  • Afsluitdijk

De Afsluitdijk beschermt grote delen van Nederland tegen overstroming vanuit zee en verbindt als de A7 Noord-Holland met Friesland. Om aan de waterveiligheidsnormen te blijven voldoen, wordt de 32 kilometer lange dijk opgeknapt. Het project Afsluitdijk van Rijkswaterstaat werkt aan de dijkversterking, versterking van de sluizencomplexen en waterafvoer. De 32 kilometer lange waterkering wordt overslagbestendig […]

lees meer
  • Hoogwaterbeschermingsprogramma 2

Dijken, dammen, duinen en sluizen, stuwen en gemalen beschermen Nederland tegen overstromingen vanuit de grote rivieren, de meren, de Noordzee en de Waddenzee. In rondes worden deze primaire waterkeringen getoetst op de wettelijke waterveiligheidsnormen. Hoogwaterbeschermingsprogramma 2 pakt 88 waterkeringen aan, die zijn afgekeurd in de eerste en tweede toetsronde. Het nieuwe programma richt zich op […]

lees meer
  • De Entree

Tussen 2018 en 2023 wordt de drukke centrumkant van Amsterdam Centraal verbouwd en vernieuwd, terwijl het gebied leefbaar moet blijven voor bewoners en ieders “tent open moet blijven,” van tramvervoer tot station, van hotels tot rederijen. Het project Project De Entree realiseert een complete vernieuwing van het stationseiland aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal. De […]

lees meer
  • Noord/Zuidlijn

Twintig jaar geleden wisten we nog niet eens of het technisch wel mogelijk was, maar inmiddels is de geboorde tunnel door de slappe bodem van de Amsterdamse binnenstad een feit. Daarmee is een grote uitdaging van het project Noord/Zuidlijn gerealiseerd, maar ze zijn er nog niet. In 2018 zal de metro gaan rijden. Welke uitdagingen […]

lees meer
  • Ruimte voor de Rivier

Ruimte voor de Rivier maakt het Nederlandse rivierengebied veiliger én biedt mogelijkheden om dit gebied ruimtelijk te ontwikkelen. Zo ontstaan er nieuwe kansen voor natuur, recreatie en economie. Uitdagingen programma Met meer dan dertig projecten kent Ruimte voor de Rivier qua omvang geen gelijke. Zeven provincies en een veelvoud aan gemeenten en waterschappen zorgen voor […]

lees meer
  • Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Het grootste project uit ons netwerk is de uitbreiding van het wegennetwerk tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Om de bereikbaarheid van dat gebied te vergroten en de leefbaarheid te verbeteren, wordt er ongeveer 65 kilometer snelweg verbreedt en beter ingepast in de omgeving. Hans Ruijter is er sinds eind 2012 projectdirecteur. Uitdagingen van het […]

lees meer
  • PHS Meteren-Boxtel

Project PHS Meteren Boxtel is onderdeel van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) van ProRail. Dit programma zal een groeiende stroom reizigers én goederen over het spoor mogelijk maken, ook op drukke trajecten. Tussen Meteren en Boxtel ligt een spoortraject waarop zowel meer reizigers- als goederentreinen moeten gaan rijden. Daarvoor zijn aanpassingen nodig, waaronder een […]

lees meer
  • Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg van knooppunt Ypenburg naar de centrumring van Den Haag. De weg loopt door de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg en moet de stad en de regio beter bereikbaar maken. Uitdagingen project Om dit voor elkaar te krijgen moet er volgens projectdirecteur Paul Janssen een aantal kunststukjes uitgevoerd worden. […]

lees meer
  • Zuidasdok

Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam brengen in een gezamenlijk project de A10-zuid ten hoogte van de Zuidas ondergronds. Ook breiden ze snelweg, spoor, metrolijnen en station Amsterdam Zuid uit. Hierdoor kan de Zuidas uitgroeien tot een hoogwaardig stedelijk centrum. Uitdagingen project “We moeten heel veel doen in een projectgebied ten grote van een postzegel”, vat projectdirecteur […]

lees meer
  • Knooppunt Hoevelaken

Project Knooppunt Hoevelaken sluit zich aan bij Neerlands diep. Tussen nu en 2025 zal de ‘beruchte filefuik van Nederland’ worden vernieuwd en verbeterd door het klaverblad aan te passen en de snelwegen die erheen leiden te verbreden. Het project Al vroeg in het traject van project Knooppunt Hoevelaken werd besloten de markt te laten meedenken […]

lees meer
  • Zeetoegang IJmuiden

Coasters, binnenvaartschepen, zeiljachten, cruiseschepen, grote zeeschepen – op weg naar Amsterdam naar zee of vice versa, stuiten op het sluizencomplex bij IJmuiden. Daar werden in 2015 36.000 ‘schuttingen’ gesteld, waarvan 7.000 op het conto kwam van zeeschepen. Project Zeetoegang IJmuiden omvat een nieuwe zeesluis om de toenemende vervoersstroom naar deze economische motor sneller en soepeler […]

lees meer
  • Rijkskantoor de Knoop

Sinds 1 januari 2016 zit Rijkskantoor de Knoop in het Neerlands diep projectennetwerk. In de Knoopkazerne aan de Croeselaan, achter Utrecht CS, was ooit de Koninklijke Landmacht ‘gelegerd’. Voor een compactere overheid ondergaat het complex een metamorfose. Vanaf 2018 nemen verschillende rijksdiensten hun intrek in het herontwikkelde gebouw, dat uitgebreid wordt van twintig- naar dertigduizend […]

lees meer
  • Aanpak Ring Zuid Groningen

De Aanpak Ring Zuid in Groningen is gericht op de vernieuwde ringweg, dwars door het hart van de belangrijkste stad in het noorden, met verdiepte ligging en dicht op bewoners, bedrijven en bebouwing. Projectdirecteur Ton Swanenberg “Het is vrij uniek wat we hier in Groningen aan het doen zijn, met deze manier van samenwerken, ‘social return […]

lees meer

Partners